Nej, betald frakt hotar inte jobb eller företag
Slutreplik från fackförbunden om att förbjuda fria returer
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2023-06-02
SLUTREPLIK. Att ta betalt för frakt hotar varken svenska jobb eller företag. Det är däremot en pusselbit för att ändra köpbeteenden och åstadkomma bättre arbetsvillkor och minskad klimatpåverkan från last mile-transporter.
Svensk handel redogör för att det pågår ett arbete inom svensk e-handel för att åstadkomma mer hållbara transporter. Det är vi de första att applådera.
Men klockan tickar och takten i den gröna omställningen måste öka kraftigt om framtiden inte ska innebära skenande klimatförändringar.
Hittills har branschöverenskommelser visat sig otillräckliga, därför behövs ytterligare åtgärder.
Det vi föreslår är en avgift som alltså skulle ge intäkter till företagen. Det skulle förbättra möjligheterna för alla e-handlare som har svårt att själva ta fraktkostnaden för att hävda sig i konkurrensen, och som i stället försöker pressa kostnaderna genom att få anställda att springa snabbare.
Att kunder tänker till och samlar sina inköp till färre beställningar är den effekten vi vill åt.
Självklart är inflödet miljö- och hälsofarliga varor genom långväga transporter ett problem, men det finns inga belägg för att en fraktavgift skulle påverka detta eller att jobb skulle gå förlorade.
För några år sedan var det en stor fråga när aktörer som Wish befarades ta över den svenska marknaden. Så skedde inte. Tillväxten bromsades bland annat av att systemet för att ta in moms skärptes upp, vilket betydde mer än fördelen att kunna erbjuda gratis frakt.
Saker som pålitlighet, leveranstid och service är också av stor betydelse när kunder ska välja företag och här är svenska e-handlare i framkant.
Svensk handel påstår också att svenska företag inte slänger fungerande produkter, trots att rapporterna om just detta varit många genom åren. Liksom berättelserna om returer som skickas över halva Europa innan de är redo att säljas igen.
Det går inte heller att blunda för vittnesmålen från de anställda inom e-handelns branscher. Det är inte rimligt att anställda övervakas, inte vågar stanna till för att prata med en kollega eller känner sig tvingade att köra snabbare än hastighetsbegränsningen.
E-handeln är viktig för framväxten av nya företag och fler jobb. Men villkoren måste vara hållbara både för de som jobbar och för vår planet.
Linda Palmetzhofer, ordförande Handelsanställdas förbund
Gabriella Lavecchia, förbundsordförande Seko
Tommy Wreeth, förbundsordförande Transportarbetareförbundet
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.