Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Därför kör yrkesförare för fort här i Sverige

Debattören: Stressen är orimlig för att ditt paket ska komma fram i tid

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2019-02-12 | Publicerad 2019-02-11

Yrkesförarna kör för fort eftersom de har sjukt bråttom. Det här är en servicebransch, där de allra flesta är måna om att ha nöjda kunder, skriver Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag.

DEBATT. Sverige är ett bilburet land, och vi är många som dagligen nöter väg för att ta oss till jobb, skola och fritidsaktiviteter. Vi är också många vars dagsverke sker längs med vägarna. Att dödsolyckor ökar är en angelägenhet för oss alla – ingen ska behöva dö i trafiken. De 325 människor som satte livet till i trafiken under förra året är 325 för många.

Orsakerna till olyckor är många, och yrkesförarna bär ett stort ansvar och ska föregå med gott exempel. Lastbilsförare är Sveriges dödligaste yrke. Det är helt enkelt farligt att vistas på våra vägar och den som arbetar med att köra har inte bara ett ansvar utan också ett väldigt stort intresse i att göra trafiken så säker som möjligt.

Att så mycket som 70 procent av yrkestrafiken kör för fort är mycket allvarligt oavsett den kritik som går att lyfta mot mätningarna i sig, eller att de tunga lastbilarnas fortkörningar är små i sammanhanget. Att vara ett föredöme och ta ansvar går inte att villkora eller förklara bort. Men vad är det som gör att de tunga lastbilarna kör för fort?

Logistiken är tidspressad. Hur förbannad blir du när din leverans är sen? Hur mycket för fort vill du att föraren ska köra, för att du ska få ditt klädpaket på utsatt tid? Många vänder sig till sociala medier och svärtar ner ett företags namn när leveranserna inte funkar. Har du tänkt på, att anledningen till att föraren är sen kan vara att det var en olycka på vägen, och hastigheten var nedsatt? Kanske var det halt, eller ovanligt mycket trafik.

Företag som beställer transporter har starkare kanoner än sociala medier. De skriver in i avtalet att leveransen ska komma en viss tid. Gör den inte det, innebär det mycket stora kostnader. Ett åkeri slutade nyligen köra tanktransporter för ett av de största bränslebolagen i Sverige. Om leveransen var 30 minuter sen kom ett vite på 50 000 kr.

Yrkesförarna kör för fort eftersom de har sjukt bråttom. Det här är en servicebransch, där de allra flesta är måna om att ha nöjda kunder. Marginalerna för förseningar är så snäva att lite mer trafik än vanligt riskerar att allvarligt skada företagets varumärke och dessutom innebär stora kostnader.

Dessutom finns kör- och vilotiderna. Ett EU-gemensamt regelverk där Transportstyrelsen är tillsynsmyndighet, och brott mot dessa kan innebära sanktionsavgifter. Föreställ dig, att du har fem minuter till du måste ta 45-minuters rast. Rastplatsen är full, och det finns ingenstans du kan parkera. Du måste ge dig ut på vägen igen, där lunchtrafiken är påtaglig. Nu är det bråttom att komma fram till nästa rastplats, för att undslippa sanktionsavgift. Både föraren och företaget riskerar stora kostnader om de kommer för sent.

Sammantaget bidrar den pressade logistiken till att förare kör för fort. Sju av tio yrkesförare, enligt Transportstyrelsen och Trafikverkets siffror.

Med denna artikel vill vi inte ursäkta ett felaktigt beteende utan nyansera bilden en aning. Vi kör för fort, och det vill vi ändra på. Med företag som kan tacka nej till orimliga kunder. Med en större förståelse för logistikföretagens vardag. Med företag som håller fanan högt och vägrar låta sig pressas till att bryta mot lagen. Med ett förändrat beteende med mindre risktagande.

Sveriges Åkeriföretag har under många år arbetat med trafiksäkerhetsfrågor där hastighetsefterlevnad är helt centralt. Fair Transport är vårt arbete med bättre hållbara transportaffärer. Det ska inte vara möjligt att konkurrera med att företaget konsekvent kör för fort. Det är en förändring vi vill vända.


Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.