Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Årspendlarkortet – ett skämt

För drygt fem år sedan skrev jag ett brev till SJ:s vd Jan Forsberg. Jag dagpendlar sträckan Stockholm–Norrköping sedan nio år, och jag hade synpunkter på priset. Ett Årskort Silver hade nämligen ökat från 25 000 till 35 000 kronor på tre år. Det blev billigare att pendla två personer med bil. En olycklig utveckling både miljömässigt och arbetsmarknadspolitiskt sett. Arbetskraften förväntas pendla, och då är det högst olämpligt att förflyttningen sker i 200 personbilar i stället för i ett enda X2000-tåg.

Forsberg var medveten om problemet, och skrev att de eventuellt tänkte införa destinationskort för att göra pendlandet billigare.

Vad har hänt sedan dess?

Priset på Årskort Silver har stigit till 39 400 kronor. Och destinationskorten? Jo, det finns ett Årspendlarkort Stockholm-Norrköping. Men, det måste vara något fel. Det kortet kostar 42 250 kronor, alltså mer än ett Årskort Silver!

Kan någon försvara att det är dyrare att åka mellan huvudstaden och Norrköping än att resa fritt i hela landet under ett år? Och det gäller X2000 i båda fallen, så där finns ingen hake.

Priset verkar basera sig på kostnaden av tio månadsbiljetter, men det är både ologiskt och hutlöst. Jag tycker att det är ett slag i ansiktet på oss pendlare.

Över huvud taget missar SJ att premiera sina stamkunder. Pendlaren behöver flexibiliteten som ett periodkort ger. De som åker någon gång då och då och kan bestämma sig tre månader i förväg kan få lösbiljetter till vrakpris. Men vi som dag efter dag, år efter år pumpar in pengar i SJ, måste betala dyrt.

SJ har fått ta emot oförtjänt mycket kritik när det gäller driftstörningar. Jag anser att tågtrafikens problem kräver politiska lösningar, och att underhållet av och investeringarna i järnvägsnätet har försummats länge, vilket vi får betala för i form av förseningar. SJ är bara en av de ansvariga aktörerna. Men i fråga om prissättningen av resor finns det bara en att ställa till svars, och det är SJ.

Idén med distanskort är utmärkt, men kortets existensberättigande bygger på att priset ska ligga en bra bit lägre än det på Årskort Silver.

Ändra på detta genast! Ge oss ett pendlarkort värt namnet!

Björn Carlén
Mångårig pendlare, Huddinge

Följ ämnen i artikeln