Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Löfven, du blåser dina väljare i norr

Debattören: Vi ska betala – sedan upphör allt intresse för Sverige norr om Uppsala

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2017-04-06

Helena Lindahl (C) anser att väljarna i norr blivit lurade om tågtrafiken: ”Socialdemokraterna har medvetet och utstuderat avgett ett löfte som man inte haft för avsikt att hålla. ”

DEBATT. Norrbotniabanan ska färdigställas, det ska vi se till.

Norrbotniabanan ska påbörjas, det lovar vi.

Norrbotniabanan följer planen, det blir nio kilometer sidospår till Dåvamyrans industriområde.

Märker ni den stegvisa förändringen där ett bestämt löfte om att bygga hela Norrbotniabanan till slut utvecklas till ett vagt och luddigt budskap om att man i alla fall ska göra en liten symbolisk – och för norra Sverige nära nog obetydlig – insats för infrastrukturen?

Det som är så graverande är att stadiet om att färdigställa Norrbotniabanan var väldigt snabbt övergående och egentligen bara aktuellt före valet.

Mer bestämt, det levererades ungefär en månad innan valdagen och direkt regeringsskiftet var avklarat så ändrades retoriken till att Norrbotniabanan ska ”påbörjas”.

Det är kort och gott så enkelt att Socialdemokraterna medvetet och utstuderat avgett ett löfte som man inte haft för avsikt att hålla.

Det enda syftet är att lura klassiskt röda län att förbli trogna, att inte tröttna på den massiva centraliseringen av ekonomiska resurser från Norrland till Stockholm. Från individen eller företaget till Rosenbad.

Min uppfattning är att människor i Norrbotten och Västerbotten har fått någonting helt annat än vad man blev lovade.

När direktiven till åtgärdsplanering för infrastrukturen presenterades i slutet av mars så omnämndes en lång rad fina järnvägsprojekt i södra Sverige. Norrbotniabanan gömdes däremot undan och nämndes inte med en enda stavelse.

Jag har i riksdagen frågat infrastrukturminister Anna Johansson om vad detta betyder för projektet Norrbotniabanan och till Sveriges Radio uppger hennes pressekreterare att ”planen ligger fast” för att påbörja en byggnation till Dåvamyrans industriområde.

I klartext betyder det att år 2029 kommer spåret gå till Dåvamyran.

Istället för en Norrbotniabana har människor i Norrbotten och Västerbotten ställts inför en speciell satsning på norrlandsbeskattning i form av:

Kilometerskatt på lastbilar, någonting som med kirurgisk precision träffar av regioner med stora avstånd och stort beroende av basnäringar. Alltså Norrbotten och Västerbotten.

Flygskatt som ökar avstånden i landet helt utan att göra någon klimatnytta.

Enorma kostnadshöjningar på bilar och drivmedel, men väldigt små satsningar på bonusar för omställning eller uppmuntran till renare drivmedel.

Sammantaget höjer regeringen skatterna med över 50 miljarder kronor varje år, från redan osunt höga nivåer.

Norrland får gärna vara med och betala in pengar, men när Socialdemokraterna ska dela ut pengar upphör allt intresse för Sverige norr om Uppsala. Norra Sverige är helt enkelt kassakon som man tar pengar av och fördelar till de mer befolkningstäta regionerna. Där den stora volymen av väljare finns.

Tyvärr ställer Socialdemokraternas riksdagsledamöter från Norrbotten och Västerbotten upp på detta och ser inte något större bekymmer i att ständigt uppfinna nya sätt att ta betalt av det egna länet helt utan att få någonting extra tillbaka.

Därför slutar det också med att man hittar på vallöften, som att färdigställa Norrbotniabanan, som man helt enkelt inte kan hålla.


Helena Lindahl, riksdagsledamot för Centerpartiet, Västerbotten

Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.