Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

EU-direktivet drabbar inte privatpersoner

TU: Man kommer även i framtiden kunna dela artiklar och memes

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-03-21

De nya reglerna från EU innebär att tidningar måste få ersättning när längre utdrag av deras artiklar kopieras av internetplattformar som Google eller Facebook. Reglerna påverkar bara kommersiella företag varför privatpersoner även i framtiden kommer att kunna dela artiklar, skriver Jeanette Gustafsdotter, vd, mediehusens branschorganisation TU.

SLUTREPLIK. Mattias Bjärnemalm från Piratpartiet skriver i sin replik på TU:s debattartikel om EU:s förslag till nya upphovsrättsregler, att en modern upphovsrätt borde skydda memes.

Det tycker vi med, därför ställer vi oss positiva till EU:s nya regler för upphovsrätt eftersom det skulle innebära att vi kan dela memes på samma sätt som i dag. Både memes och andra former av satir, kritik eller parodier kommer vara tillåtet precis som i dag. Undantagen framgår tydligt och uttryckligen i det nya förslaget.

De nya reglerna från EU innebär att tidningar måste få ersättning när längre utdrag av deras artiklar kopieras av internetplattformar som Google eller Facebook.

Reglerna påverkar bara kommersiella företag varför privatpersoner även i framtiden kommer att kunna dela artiklar. Det innebär också att onlineencyklopedier som Wikipedia inte omfattas. Dessutom är länkar och kortare utdrag helt undantaget och ändras inte genom de nya reglerna.

Däremot säkerställer de nya reglerna att upphovsrätten förändras i takt med digitaliseringen så att journalister och skribenter kan få betalt för sitt arbete. I dag tar många del av nyheter och underhållning via olika digitala kanaler och sociala medier, vilket upphovsrätten måste anpassas för. Det är rimligt att internetplattformarna betalar för sig när de drar nytta av andra personers prestationer och skapande.


Jeanette Gustafsdotter, vd, mediehusens branschorganisation TU – Medier i Sverige


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Artikeln är en slutreplik. Läs hela debatten här

Så här skriver du en debattartikelSå här skriver du en debattartikel