Sätt stopp för styrfylla på elsparkcyklarna
Debattören: Inför promillegräns för att få köra eldrivna enpersonsfordon
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2021-12-02
DEBATT. Eldrivna enpersonsfordon, ofta benämnda elcyklar och elsparkcyklar, har blivit vanliga i småhusområden och samhället i övrigt.
Transportstyrelsen föreslår i Elsparkcykelutredningen att det ska fortsätta vara tillåtet med styrfylla på elcykel och elsparkcykel och att åka utan hjälm.
Villaägarnas riksförbund vill ha promillegräns och att hjälmkrav utreds på eldrivna enpersonsfordon.
Utredningen är just nu ute på remiss, där Villaägarna är en av remissinstanserna. Transportstyrelsen föreslår att Trafikverket ska informera om att styrfylla är farligt, samtidigt som det är tillåtet.
En märklig dubbelmoral i trafiksammanhang.
Enligt Trafikverket skadas 2 000 cyklister allvarligt varje år och 20–30 cyklister omkommer.
En studie från Folksam visar dock att cykelhjälmar förhindrar 60 procent av alla cykelrelaterade huvudskador, som leder till kroniska besvär. När det gäller vanliga cyklar, använder enligt en undersökning från NTF 42 procent av de vuxna cykelhjälm, men enligt Folksam bara 13 procent av de skadade elsparkcykelförarna.
Den norska trafikforskaren Torkel Bjørnskau som bland annat står bakom den norska studien ”Elsparkesykler til glede og besvær” beräknar att det är fem till sju gånger högre risk för skador med elsparkcykel än med vanlig cykel.
Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Österrike och Spanien har promillegräns. I Sverige är det tillåtet med styrfylla på cykel, elcykel och elsparkcykel, om du kör på ett betryggande sätt.
Konsekvensen är frikort för tämligen rejäl styrfylla, men innebär även risk för godtyckliga bedömningar om en styrfylla är laglig eller inte. Med en promillegräns blir det lika för alla.
Om det inte var tillåtet med styrfylla och hjälmlös körning på eldrivna enpersonsfordon skulle resurser frigöras i sjukvården samt minska kostnaderna för sjukfrånvaro och olycksfallsförsäkringar.
Styrfylla på elcykel och elsparkcykel motverkar nollvisionen, att ingen människa ska omkomma eller skadas allvarligt i trafiken. Likaså regeringens beslut om att antalet omkomna i vägtrafiken ska ha minskat till högst 133 personer år 2030.
Villaägarna anser att det av ovan nämnda skäl ska införas en promillegräns för eldrivna enpersonsfordon och utredas om hjälm ska vara obligatoriskt på eldrivna enpersonsfordon.
Cirka 70 procent tycker enligt Trafikverkets trafiksäkerhetsenkät att det borde vara obligatoriskt med cykelhjälm. Samtidigt uppskattar Transportstyrelsen den årliga samhällsekonomiska vinsten av ett hjälmkrav till miljardbelopp, vilket gör hjälmfrågan särskilt intressant för de mer olycksdrabbade eldrivna enpersonsfordonen.
Utomlands hyrs elsparkcyklar ut med hopfällbar hjälm i en på elsparkcykeln integrerad låda, så ett eventuellt hjälmkrav behöver inte drabba uthyrningsbranschen. Hopfällbara hjälmar går även att köpa privat.
Ulf Stenberg, chefsjurist, Villaägarnas riksförbund
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.