Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

SD:s kommunikation leder till en mörk plats

Svenska pr-branschen: Vi måste säga ifrån när Åkesson struntar i spelreglerna

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-05-20

Kommunikationens dilemma är att enkla budskap vinner över det komplexa. Vi som jobbar professionellt med kommunikation och påverkan tar starkt avstånd från de metoder SD visar prov på och som deras partiledare försvarar, skriver Jonas Pertoft, ordförande i branschföreningen Svensk PR.

DEBATT. Kalla faktas avslöjande om SD:s ”kommunikationsavdelning” är en högt ringande varningsklocka för oss som vill bygga demokrati och ett sunt medieklimat i Sverige.

Vi som jobbar professionellt med kommunikation och påverkan säger bara en sak: Nej. Det är inte okej. Vi tar starkt avstånd från de metoder SD visar prov på och som deras partiledare försvarar.

 

I ett sunt samhälle flödar tankar och idéer. Beslut fattas utifrån kunskap som sprids, åsikter som debatteras. Så funkar det i politik, i näringsliv och bland familj och vänner. Vi lyssnar på varandra, funderar och tar beslut.

I detta finns vissa spelregler, några finns i lagtexter, andra är bara självklarheter. Som att man inte ljuger. Varken om fakta eller om vem man är. Det är självklart i Sverige och i de flesta demokratier.

 

Alldeles runt hörnet kommer nya EU-regler om politisk reklam med krav på att det tydligt ska framgå vem som står bakom och det ska också tydliggöras att det är politisk reklam. Dessa transparenskrav är en tydlig markering och något vi stödjer.

Så vad händer när ett av Sveriges största partier kör sina egna spelregler? När partiledaren gång på gång försvarar deras sätt att driva opinion på nätet. Han säger inte bara att deras kommunikationsavdelning är okej, han säger att de är ”förbannat bra på det” och ”bäst i Sverige”.

Tänker Åkesson att det här är den nya normen för att driva opinionen? Att de andra partierna ska ta efter? Ska näringsliv, föreningsliv och våra barn titta och lära? Det är ju vansinnigt.

 

Tyvärr kommer inte de goda krafterna anamma de nya spelreglerna. I stället kommer skrupelfria makthavare, oseriösa företagare och mobbare se det som accepterat att använda anonyma konton för att nå sina egna syften. Vi har sett det så många gånger.

Praktexemplet är Ryssland, där makten styr med enkla budskap utan hänsyn till sant och falskt.

Det krävs inte en särskilt skicklig kommunikatör för att starta några trollkonton och sprida fördomar och hat i vår digitala tid

Det finns nämligen en mekanism i allt det här som gör att onda krafter lättare gör sin röst hörd. Kommunikationens dilemma är att enkla budskap vinner över det komplexa. Det extrema vinner över det moderata. Lögn är mer spännande än sanning.

Avsändaren kan kalla det förenklade och tillspetsade för ”satir”. De drabbade kan tolka det som osanningar. Den så kallade satiren från anonyma konton sprids och läsarna får snabbt en grovt förenklad och negativ bild av människor med annan åsikt eller grupptillhörighet.

Det krävs inte en särskilt skicklig kommunikatör för att starta några trollkonton och sprida fördomar och hat i vår digitala tid.

 

Demokrati är på sitt sätt tråkigt, det är kompromisser, mellanmjölk och långa diskussioner.

Vi som jobbar professionellt med kommunikation vet att det är svårt att nå ut med seriösa budskap. Detta trots att vi har åratal av utbildning och erfarenhet, trots att vi jobbar heltid med spridning och paketering av budskap. Men det går, med det kräver fria medier och en kultur i landet där vi kan lita på varandra.

 

Att kommunikatörer runtom i samhället följer spelreglerna är viktigt. Tänk dig att du spelar schack mot en motståndare som struntar i reglerna. Det hjälper inte hur skicklig du är – du som är ärlig kommer ändå förlora.

Därför måste vi säga ifrån. Vi tar inte partipolitisk ställning, här pratar vi kommunikation: Vi vill härmed tydligt och klart ta avstånd från den typen av metoder som SD:s kommunikationsavdelning sysslar med och som deras partiledare försvarar.


Jonas Pertoft, ordförande i branschföreningen Svensk PR

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.