Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Helldén: Snöröjningen måste bli bättre här

Daniel Helldén: Jag invänder kraftfullt mot de som försöker ställa cyklister mot gående

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2019-02-01

Det är en större utmaning att snöröja i Stockholm, där temperaturen pendlar runt nollgradigt under stora delar av vintern, än i ett klimat där det är både varmare eller kallare, skriver Daniel Helldén.

REPLIK. Jag är inte alls nöjd med snöröjningen i Stockholm. Som trafikborgarråd är jag den förste att skriva under på att mer behöver göras och att ambitionsnivån måste höjas. De två debattörerna har helt rätt i det. Flera viktiga steg har tagits, men just därför så både kommer och behövs självklart ännu mer göras.

Under min tid som trafikborgarråd har vi redan gjort nya upphandlingar av snöröjning och halkbekämpning för Enskede-Årsta-Vantör som började gälla i september 2018, Bromma, Hägersten Liljeholmen, Älvsjö och Skärholmen börjar gälla i september. När dessa nya avtal träder i kraft, så innebär det en ambitionshöjning för just gående. Flera viktiga gångstråk prioriteras upp gällande snöröjning och halkbekämpning.

Under våren kommer Stockholms stad även upphandla snöröjning och halkbekämpning för hela innerstaden samt för Hässelby- Vällingby och Järvafältet. Vi kommer i Trafiknämnden nästa vecka besluta att den upphandlingen ska innebära att snöröjningen i ytterstaden ska likställas med den i innerstaden och många av gångstråk och gångbanor prioriteras upp. Denna börjar gälla hösten 2020.

Den stora utmaningen har aldrig varit de plana och sammanhängande asfalterade gång- och cykelbanorna, utan att komma åt i stadsmiljö på trånga gångbanor och trottoarer

Av de cykelbanor som sopsaltas så är 15 av 20 mil redan idag kombinerade gång- och cykelbanor. Med andra ord gynnas även gående av den sopsaltning som sker redan idag. Här har tack och lov stora förbättringar skett och detta är viktiga erfarenheter som staden tar med in i ett försök med sopsaltning av trottoarer i stadsmiljö denna vinter. För första gången sopsaltas ett större område av trottoarer och gångbanor, denna gång i Vasastan. Ett mindre försök genomfördes redan förra vintern på St Eriksgatan.

Den stora utmaningen har aldrig varit de plana och sammanhängande asfalterade gång- och cykelbanorna, utan att komma åt i stadsmiljö på trånga gångbanor och trottoarer där bänkar, skräpkorgar, stolpar och lösa föremål som big bags och cyklar står i vägen. Parkerade bilar längs smala trottoarer är ett annat problem. På dessa gator är det endast möjligt att snöröja trottoaren under städnatten och det tar då en vecka att arbeta sig igenom staden.

Snöröjningen sker utifrån upphandlingar med fleråriga kontraktstider och en effektivare snöröjning behöver ske genom utvecklade metoder, nya maskiner och att även trottoarer och gångbanor hålls fria som gör dem möjliga att bättre komma åt. Gångbanor lider fortfarande av detta på ett helt annat sätt än vad som är fallet för körbanor och cykelbanor. En förbättrad snöröjning på gångbanor behöver ske strukturellt tillsammans med andra förbättringar för gående.

Jag invänder kraftfullt mot de debattörer och tyckare som försöker ställa cyklister mot gående i diskussionerna om snöröjningen. Snöröjningen måste fortsätta förbättras för båda grupper och detta är ingen motsättning.

Att prioritera upp dem före bilister är rimligt av den enkla anledningen att det är svårare att gå och cykla i några centimeter snö än vad det är att köra bil. Det må kallas såväl feministiskt eller jämställt, men i min mening är det i synnerhet sunt förnuft och gynnar de som tar sig fram i staden utan bil.

Samtidigt vill jag poängtera att det är viktigt att säkerställa vägnätet vid större snöfall så att busstrafik, utryckningsfordon och varuleveranser kommer fram.

Det är en större utmaning att snöröja i Stockholm, där temperaturen pendlar runt nollgradigt under stora delar av vintern, än i ett klimat där det är både varmare eller kallare. När snöfall blir slask och sen fryser på, blir det isigt i stora delar av staden. Dessvärre har det varit särskilt dåliga omständigheter i år.

Att staden är trång och fylld av människor och fordon ger en extra stor utmaning jämfört med andra mindre städer. Men det får mig inte att ge upp, utan tvärtom att kavla upp ärmarna och ta ytterligare steg för att förbättra och förstärka snöröjningen och halkbekämpningen i stan. Jag är inte nöjd.


Daniel Helldén, trafikborgarråd (MP)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.