Spelvärlden måste se hbtq-nördarna
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2016-07-29
Sverok: Här är tre förslag på hur spelvärlden kan bli mer inkluderande
DEBATT. Hbtq-personer är en oerhört utsatt grupp i samhället, och nördvärlden är inget undantag. Skribenter trakasseras när de skriver om hbtq och livestreamåskådare får ofta följa homo- och transfoba skällsord i chatten parallellt med matchen. Spelare ser sällan karaktärer med hbtq-erfarenheter och utvecklare kan mötas av en internetstorm om de har en transkaraktär i spelet. På spelmässor hör det inte till ovanligheten att cosplayande transpersoner blir hånade av såväl besökare som funktionärer.
Att hitta ett bra sammanhang som nörd och hbtq-person är inte lätt. En kultur som ofta domineras av killar som är både cis och hetero är ofta ovälkomnande för de flesta som är annorlunda. Exempelvis antas tjejer ofta vara sämre och mindre erfarna på grund av sitt kön.
Sverok och RFSL Ungdom gjorde 2014 rapporten “... jag finns inte i spel” med 83 unga hbtq-personer som spelar tv- och datorspel. En majoritet av de som svarat har övervägande negativa upplevelser av spel. Detta uttrycks bland annat genom att inte vara välkommen, respekterad eller representerad inom spel eller inernetcommunities. Det finns samtidigt positiva upplevelser av när grupper arbetat emot kränkningar och trakasserier, eller i de fåtal spel som innehåller karaktärer som är queera, transpersoner eller homo- eller bisexuella.
Årets tema för Stockholm Pride är “Vem Bestämmer?”. Med det som utgångspunkt vill vi utkräva ansvar från aktörer med makt inom nördsverige.
Spelutvecklare: Utbilda er inom hbtq. Titta på hela spelet utifrån cis- och heteronormen eftersom ni skickar budskap om hur världen ser ut. Om ni gör ett multiplayerspel, granska spelet utifrån parametrar som uppmuntrar negativt eller positivt beteende av spelarna. Moderera aktivt era communities och tillåt inte hat eller trakasserier. Ha en löpande dialog med era spelare och ta hjälp av de experter som finns i spelarbasen och industrin.
Communityledare: Sätt upp regler och kräv att era medlemmar följer dem. Visa att hbtq-personer kan gå till er och anmäla kränkningar eller trakasserier och ta det på allvar. Ni har makten över era forum och behöver använda den för att stoppa hatet och göra dem trygga för alla era medlemmar.
Arrangörer: Utbilda era funktionärer och ha tydliga trivselregler som syns tydligt under era evenemang, för varje funktionär och varje deltagare kan göra skillnaden om en person kommer tillbaka eller aldrig vill ta del av er verksamhet igen. Engagera hela organisationen i arbetet och låt det inte delegeras till ett par eldsjälar. Läs och ge ut Sveroks Code of Conduct för e-sport där det finns många bra tips för alla slags spelare och arrangörer.
Slutligen ser Sverok ett stort behov av fler lokala mötesplatser för nördar. En fysisk mötesplats skapar vänner, relationer, förståelse och, enligt våra interna undersökningar, betydligt färre trakasserier. Det finns hundratals platser för sport i varje stad, men hur många öppna ställen finns det för unga att träffas och spela spel med varandra? Kommuner behöver ta sitt ansvar och stödja föreningar som finns på samma sätt som kultur och idrott får stöd.
Sverok deltar i över tio pridefiranden i landet och Stockholmsdistriktet går nu, likt varje år, i Pride. Vi skapar mötesplatser och samtal under veckan, vi synliggör problem och vi presenterar våra lösningar. Vi går i paraden och visar att vi är en stark del av samhället och i en tid där ens blotta existens fortfarande är en provokation mot rådande normer. För vi är stolta nördar på Pride och vi visar alla nördiga hbtq-personer att de inte är ensamma.
Sebastian Krantz, distriktsordförande Sverok Stockholm - Spelhobbyförbundet, Sveriges största ungdomsorganisation
Häng med i debatten och kommentera artikeln – följ Aftonbladet Debatt på Facebook.