SD har missförstått behovet av ny järnväg
Slutreplik från V om höghastighetståg
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2022-10-17
SLUTREPLIK. Att nya stambanor skulle vara ett storstadsprojekt som bara Stockholm, Göteborg och Malmö får glädje av, som SD påstår, är en grov missuppfattning.
Tvärtom är nya stambanor nyckeln till en fungerande tågtrafik i hela landet.
Högerblocket stoppar satsningen på nya stambanor för att människor på landsbygden, inte bara i storstäderna, ska kunna ta sig till sina arbeten snabbt och säkert, skriver sverigedemokraten Thomas Morell.
Det han tycks ha missat är att nya stambanor är en förutsättning för att trafiken på det befintliga järnvägsnätet ska kunna fungera bättre. Spåren är i dag fyllda till brädden med gods- och persontåg, vilket påverkar både punktligheten och möjligheten till ett fungerande underhåll.
Genom att bygga nya stambanor och separera höghastighetståg från regionaltåg och godstrafik på olika spår kan vi skapa en mer pålitlig och effektiv trafik, inte minst på landsbygden.
Därtill skulle de nya stambanorna skapa helt nya järnvägsförbindelser i flera områden som i dag i princip helt saknar tågtrafik, något som en rad forskare pedagogiskt förklarade i en debattartikel i dagarna.
Vi noterar också att Thomas Morell i sin artikel inte ägnar en rad åt elefanten i rummet: klimatkrisen.
Att inte säga något är ibland att säga ganska mycket, och vi kan konstatera att oron för att den tillträdande högerregeringen ska sätta miljö- och klimatpolitiken långt, långt ner på sin prioriteringslista under kommande fyra år växer för varje dag.
Passivitet är inte vad Sverige och världen behöver just nu.
Anna Sehlin, oppositionsråd Region Stockholm (V)
Linda Snecker, ledamot i riksdagens trafikutskott (V)
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.