Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Hur lyckas M missa järnvägens problem?

Slutreplik från Tomas Eneroth om järnvägsunderhållet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-01-05

En högerkonservativ regering skulle innebära uteblivna satsningar på ny järnväg och riskera att sätta hela omställningen på paus. Det är inte vad Sverige behöver.  Slutreplik från Tomas Eneroth.

SLUTREPLIK. Moderaternas Maria Stockhaus kritiserar att regeringen vill se en ökad statlig kontroll över järnvägsunderhållet och anklagar oss för att backa in i framtiden.

Frågan som bör ställas till Moderaterna är i stället om deras ideologiska skygglappar är så stora att de helt skymmer verkligheten?

När Moderaterna senast styrde Sverige var underinvesteringen i svensk järnväg ett faktum och ansvaret över järnvägsunderhållet avreglerades och lämnades över till marknaden.

Resultatet är väl känt, ett eftersatt underhåll och uteblivna investeringar i ny järnväg ledde till försenade tåg och fulla spår.

Utredningen ”Framtidens järnvägsunderhåll” har dessutom kommit fram till att avregleringen av järnvägsunderhållet inte haft avsedd effekt och att den statliga kontrollen över järnvägens skick brister.

Riksrevisionen har i sin tur konstaterat att staten inte får ut tillräckligt mycket för de pengar som satsas på järnvägsunderhållet. Det är därför regeringen nu tar ett viktigt steg i syfte att få bättre ordning – ett steg mot att kunna öka kontrollen och den statliga styrningen av järnvägsunderhållet.

Ett ökat statligt ansvarstagande för järnvägsunderhållet är en viktig del i att både säkra att skattepengar används rätt, men också för att nå ökad kapacitet i järnvägssystemet och ökad punktlighet.

Frågor som måste ställas till Moderaterna med anledning av Stockhaus svar är därför följande:

Ser ni inte problemen med en ökad kostnadsutveckling för järnvägsunderhållet? Varför är ni emot att öka den statliga styrningen och se till att vi får ut så mycket som möjligt av varje skattekrona som satsas på järnvägen? Var det verkligen klokt att helt avreglera järnvägsunderhållet i Sverige?

I stället för att svara på dessa frågor anklagar Stockhaus regeringen för att underinvestera i järnvägsunderhållet.

Det kan därför vara på sin plats att påminna om att regeringen nästan har fördubblat satsningarna på järnvägsunderhåll sedan Moderaterna styrde Sverige. Dessutom satsar vi också mer pengar på vägunderhåll än någonsin förut.

Faktum är att regeringen nu genomför den största satsningen på svensk infrastruktur någonsin. Moderaterna vill i stället skära ner 30 miljarder kronor på nya investeringar i Sveriges infrastruktur. Det om något är att vilja backa in i framtiden.

Moderaterna är därför svaret skyldig, vilka nya järnvägssatsningar ska bort om de får bestämma? Är det nya stambanor mellan Lund-Hässleholm, Göteborg-Borås, eller Linköping-Järna? Eller är det Norrbotniabanan som återigen kommer prioriteras ner av Moderaterna?

Den gröna omställningen kräver historiska investeringar i järnvägen för att möjliggöra att fler kan åka tåg och fler företag kan skicka gods på tåg.

En högerkonservativ regering skulle innebära uteblivna satsningar på ny järnväg och riskera att sätta hela omställningen på paus. Det är inte vad Sverige behöver.


Tomas Eneroth, infrastrukturminister (S)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.