Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Ge elever rätt att överklaga betygen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2012-06-11

KD: Möjligheten skulle öka elevers trygghet och betygssystemets legitimitet

MYNDIGHETSUTÖVNING SKA KUNNA PRÖVAS I ett rättssamhälle är det en självklarhet att tjänstemän inom olika myndigheter ska kunna granskas – även lärare, skriver dagens debattör. Foto

I dagarna tar närmare 115 000 elever studenten och ytterligare 100 000 går ut grundskolan. För de allra flesta är det en tid fylld av förväntan. Ett sommarlov väntar. Kanske ett sommarjobb. Och efter sommaren nya studier. Men för en del innebär skolbetygen en stor besvikelse. En ­besvikelse över att inte få de betyg som de anser sig förtjäna.

Betyg har stor betydelse för elevers möjligheter att välja nästa steg i sin utbildning. Om en elev får ett avgångsbetyg som inte är rättvisande kan det få långtgående konsekvenser. Trots det saknas fortfarande möjligheten att få en så kallad second opinion av sina kunskaper.

Nödvändiga reformer har genomförts på skolområdet de senas­te åren. Det är bra att vi nu inför ett nytt betygssystem som innebär förbättringar för eleverna. Men för att ytterligare stärka­ legitimiteten och rättvisan i betygssystemet behöver vi införa en möjlighet att rätta till felaktiga betyg. Slutbetygen i årskurs nio och slutbetyget på gymnasienivå måste kunna omprövas. Det är inte rimligt att barn och unga ska riskera att utsättas för en rättsosäker process. Det accepteras inte när det gäller beslut som rör vuxna. Detta är viktigt att förändra.

I ett rättssamhälle är möjligheten att överklaga myndighetsbeslut en viktig rättighet. Det är för de allra flesta självklart att en stats olika tjänstemän som jobbar inom olika myndigheter inte går fria från att själva granskas eller bli prövade. Duktiga och kunniga tjänstemän på en myndighet är också de människor som i sitt arbete med invecklade och svåra avvägningar kan göra fel. I dag finns rätten exempelvis i vården att få en ”second opinion”. En oberoende läkare får ställa diagnos, trots att en sådan redan är ställd. Följer vi diskussionen kring sjukförsäkringen ser vi hur Försäkringskassans myndighetsutövning prövas i många olika enskilda fall, där den enskilde i slutändan fått rätt i flera ärenden.

När den enskilde individen upplever sig bli felaktigt behandlad måste det finnas ett brett samhälleligt stöd, eftersom myndighetsutövning kan få stora konsekvenser. Det skulle sannolikt inte innebära en stor mängd ansökningar om att få pröva betygen. Men möjligheten skulle öka elevers trygghet och betygssystemets legitimitet.

Den statlige utredaren Leif Davidsson konstaterade det självklara – myndighetsutövning måste kunna ifrågasättas av den enskilde individen. Davidsson har på regeringens uppdrag utrett frågan om överprövning av slutbetyg.

Den nya skollagen har förtydligat rektorns ansvar för betygssättningen. Nya bestämmelser har införts, som ger eleverna rätt till information om på vilka grunder betygen sätts. Det har också införts nya föreskrifter som behandlar rättelse av betyg när uppenbara oriktigheter kan konstateras. Detta gäller dock enbart uppenbara skrivfel eller missförstånd.

Nu behöver vi lyssna på elevorganisationernas krav att slutbetyg måste kunna granskas och prövas. Betyg kan få helt avgörande betydelse för den enskilda eleven, eftersom det är betyget som avgör vem som kommer in på en utbildning och vem som inte gör det. Rättvis och likvärdig betygsbedömning är avgörande för den enskilde individen och en viktig del av en rättsstat. Det ska aldrig mer vara omöjligt för elever att få sitt slutbetyg prövat. Det är dags att införa en möjlighet till en ”second opinion”.

Yvonne Andersson

Utbildningspolitisk talesperson för KD

Följ ämnen i artikeln