Din bil är fortfarande en godkänd miljöbil
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2016-01-26
Replik från Volkswagen om utsläppsskandalen
REPLIK. Hans Hallerfors frågar om problemet med mjukvaran i vissa dieselmotorer innebär att hans Skoda Yeti Greenline från 2012 inte längre är en miljöbil. Miljöbilsreglerna utgår från utsläpp av koldioxid. Det registrerade koldioxidvärdet enligt EU:s testcykel får inte överskrida en viss gräns om bilen ska vara en miljöbil.
Den felaktiga mjukvara som upptäckts i vissa av Volkswagen-koncernens dieselmotorer handlar om ett annat utsläpp – kväveoxider. Reglerna för om en bil ska vara en miljöbil och därmed slippa fordonsskatt de första fem åren omfattar inte kväveoxider. Hans Hallerfors bil kommer fortsätta att vara en miljöbil eftersom den uppfyller kravet på koldioxidutsläpp. Bilens fordonsskatt påverkas därmed inte.
Volkswagen Sverige beklagar naturligtvis djupt att den felaktiga mjukvaran finns i vissa dieselmotorer. Detta borde aldrig förekommit och Volkswagen-koncernen arbetar nu med att åtgärda alla berörda motorer så att mjukvaran tas bort. Dessutom gör Volkswagen-koncernen förändringar när det gäller ledning och struktur så att detta inte ska kunna hända igen.
Volkswagen kommer att åtgärda de berörda bilarna så att det säkerställs att de uppfyller alla kraven i bilens typgodkännande utan att övriga egenskaper påverkas. Volkswagen har därför utarbetat en teknisk åtgärd som godkänts av en myndighet, i detta fall den tyska transportstyrelsen.
Åtgärden består av en mjukvaruuppdatering i motorns styrenhet. På vissa bilar kommer också en flödesriktare att monteras i motorns luftintag.
Åtgärderna kommer att genomföras under 2016. Alla berörda ägare kommer att kontaktas innan det är dags för åtgärden.
För att göra det så smidigt som möjligt för ägarna kommer man att kunna göra åtgärden i samband med ett ordinarie servicetillfälle.
Marcus Thomasfolk
Informationschef Volkswagen Group Sverige AB