Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Vi indoktrinerar inte skolbarnen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2012-04-04 | Publicerad 2012-04-03

Debattörerna: Även ateister sätter sina barn i kristna skolor

Med anledning av den aktuella artikelserien i Aftonbladet om Plymouthbröderna känns det viktigt för oss som talespersoner för den kristna friskolerörelsen i Sverige att få göra några förtydliganden:

Laboraskolan ser inte sig själva som en kristen konfessionell skola utan har fått sitt tillstånd i kraft av att vara en allmänpedagogisk friskola. Hur de kvalificerar eller diskvalificerar sig i förhållande till sitt tillstånd att driva friskola lämnar vi naturligtvis till Skolinspektionen att bedöma.

Kristna friskolerådet har i dag omkring 55 medlemsskolor, och med stolthet vågar vi påstå att majoriteten av dessa skolor i dag sjuder av pedagogisk nyfikenhet och nytänkande. Det finns många som känner stor tacksamhet till någon av landets kristna friskolor för att de fick en bra skoltid och utbildning där. Ibland får dessa berikade före detta elever genomslag i debatten, men oftast tiger som bekant hälsan still. Ett fåtal har haft dåliga upplevelser av sådana skolor. De behöver en ursäkt och ges upprättelse.

Vår strävan är att kraftfullt och tydligt vara det kristna skolalternativ svensk lag värnar. Med glädje och tacksamhet värnar vi i vår tur därför om det friutrymme som skapats för konfessionella skolor. Men det är också oerhört viktigt att detta friutrymme paras med frivillighet och högsta respekt för individens integritet. Varje övertramp är på samma gång både oetiskt och kontraproduktivt. Övertygelsen i vårt agerande bottnar i en tro som är inklusiv snarare än exklusiv.

Med samma övertygelse och kraft strävar vi efter att vara de bästa bland skolor, där barnen når skolans mål, där den sociala träningen ger dem framtidstro, och där läro- och kursplaner styr såväl vårt tänkande som agerande. Vi drömmer nu om att få vara med om att förankra våra skolor i den internationella hjärnforskningens strömfåra med bäring på pedagogiken. I den nya skollagen inte bara uppmanas utan påbjuds alla skolor att arbeta utifrån ett forskningsperspektiv, men så vitt vi erfar ligger inte skolvärlden i fas med modern, spännande internationell hjärnforskning från bland annat universiteten Harward (Boston), John Hopkins (Baltimor), Cambridge och Karolinska Institutet.

Många tycks tro att de kristna skolorna bara rymmer församlingsbarn, och på så sätt motverkar integration och social mångfald. Tvärtom är de kristna skolorna i dag inte sällan en smältdegel med en rik blandning av etnisk, kulturell, och även religiös härkomst. Många utan uttalad religion ser gärna att deras barn går i våra skolor.  Även muslimska familjer skickar sina barn till oss, med motiveringen att vi värnar andlighet. De kristna friskolorna bidrar således till kulturell och social mångfald.

Intressant också att veta att en hel del ateister numera känner sig trygga att välja kristna skolor för sina barn. Man uppskattar en respektfull och ickeindoktrinerande inställning. Vi räds inte heller att ta emot elever som har det jobbigt och som på olika sätt per definition kan sänka skolornas meritvärden. Vi kallar det att värna om varje individs integritet.

De kristna skolorna präglas av synen att vi människor hör ihop, att vi har ett ansvar för varandra och är menade att komplettera varandra. Den kristna grunden ger helt enkelt ett riktigt gott utgångsläge för att förverkliga det uppdrag som alla svenska skolor har.

Bo Nyberg

Lars Brandström

Följ ämnen i artikeln