Fröken Snusk får unga att börja snusa, SVT
Debattörerna: Stoppa hennes medverkan i Mellon
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2024-02-03
DEBATT. Organisationer som arbetar för barn och ungas rätt till hälsa uppmanar SVT att stoppa Fröken Snusks medverkan i Melodifestivalen. SVT borde vara helt fritt från alla former av reklam och i synnerhet reklam för skadliga nikotinprodukter.
Är det inte lite ironiskt att Fröken Snusks bidrag till årets Mello heter ”unga och fria”, när hon samtidigt jobbar hårt på att locka barn och ungdomar in i ett skadligt nikotinberoende?
Nyligen meddelade Ljungby kommun att de polisanmält Fröken Snusk för olovlig nikotinförsäljning i samband med en konsert. Fröken Snusk verkar heller inte skämmas när hon öppet delar ut gratis snusdosor till unga tjejer i samband med sina konserter och sedan lägger ut det i sociala medier.
Fröken Snusks konton på Instagram och Tiktok är överfyllda av reklam för vitt snus och e-cigaretter. Reklam som otvetydigt riktas till unga under 25 år.
På kort tid har Fröken Snusk etablerat sig som en populär epadunk-artist med närmare hundratusen följare i sina sociala medier.
Där har hon också varit framgångsrik i att etablera sitt eget vita snus och e-cigaretter genom gratis smakprover och lockande godissmaker.
Vitt snus var länge helt oreglerat i Sverige och tobaksindustrin kunde fritt rekrytera en hel generation ungdomar genom att kalla sina nya produkter ”tobaksfria”. Det är viktigt att förstå att dessa produkter innehåller stora mängder nikotin som medför allvarliga hälsorisker och kan vara direkt dödligt i stora doser.
Vi är ett stort antal organisationer som under lång tid påtalat behovet av en skärpt lagstiftning för vitt snus och e-cigaretter. Att dessa produkter ska regleras och beskattas som all annan tobak för att skydda barn och unga.
Den 1 augusti 2022 fick vi äntligen en lag som innebär 18 års åldersgräns och att reklam för dessa produkter ska vara måttfull. Lagen fungerar bevisligen inte då tobaksindustrin och bolag som Fröken Snusk ogenerat bryter mot den gång på gång.
Sedan 2016 genomför A non smoking generation en årlig Novusundersökning som visar att fler än nio av tio tobaksbrukare börjar i tonåren eller ännu tidigare.
Undersökningen visar också tydligt att de främsta anledningarna till att börja är kompisars påverkan och viljan att passa in.
Vid en snabb titt på skolmiljön och i ungdomars sociala medieflöden blir det tydligt att vitt snus och e-cigaretter är något som både kompisar, artister och andra förebilder använder.
Extremt få (om ens någon) har valt att bli en nikotinist. När kompisen bjuder eller ett gratis smakprov enkelt klickas hem i sociala medier kan det vara svårt att tacka nej - och det är svårt att föreställa sig hur snabbt man kan bli beroende.
Bruket av nya nikotinprodukter har under de senaste åren ökat lavinartat bland minderåriga och för att skydda barn och unga krävs både skärpt lagstiftning och ökad kunskap.
Kanske saknar SVT kunskap i den här frågan men borde inte SVT vara helt fritt från alla former av reklam? Vi anser att det är helt oacceptabelt att SVT ger Fröken Snusk tillgång till en miljonpublik där främsta målgruppen är barnfamiljer. Därför uppmanar vi nu SVT att stoppa Fröken Snusks medverkan i Mello!
Helen Stjerna, generalsekreterare A non smoking generation
Kristina Sparreljung, generalsekreterare Hjärt-lungfonden
Louise Adermark, docent vid Sahlgrenska akademin Göteborgs universitet
Magnus Lundbäck, hjärtläkare och docent Karolinska institutet
Stefan Swartling Peterson, MD, MPH, PhD Professor global transformations for health, Karolinska institutet
Tanja Tomson, docent i folkhälsovetenskap Karolinska institutet
Ingrid Talu, ordförande Lärare mot tobak
Ywonne Wiklund, ordförande Psykologer, socionomer och folkhälsovetare mot tobak
Lena Sjöberg, ordförande Tobaksfakta
Linnéa Hedman, docent i epidemiologi och folkhälsovetenskap Umeå universitet
Parul Sharma, människorättsjurist och ambassadör A non smoking generation
Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.