Ska vårt parti se ner på sina egna väljare?
C-politiker: Partiledningen förminskar oss som ser problem med reduktionsplikten och bensinpriset
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2022-02-25
REPLIK. Det hör sannolikt inte till vanligheterna att centerpartister tar replik på artiklar skrivna av Centerpartiets officiella talespersoner. Men, Rickard Nordins artikel är så pass polariserande och tondöv att ett undantag är befogat.
Till att börja med har artikeln ett smalt ingångsvärde som endast bidrar till just den polarisering som skribenten säger sig vilja motarbeta.
Syftet ser ut att vara att dela upp politiken i onda populister som genom folks oro vill nedmontera klimatarbetet och det oantastliga Centerpartiet som står för allt det goda och ansvarigt värnar miljön.
Nordins fördömande inkluderar, troligen oavsiktligt, också en betydande del av Centerpartiets politiker, medlemmar och väljare som ser uppenbara problem med hur reduktionsplikten påverkat priset vid pump.
Artikeln utgör en förenkling där en komplex fråga helt berövas gråskalor och nyanser till förmån för att presentera ett enkelt val för läsaren. Den sortens retorik som Centerpartiet i andra situationer brukar kalla för populism.
Sverige har – och ska ha – höga ambitioner på klimatområdet. Det är också sant att reduktionsplikten uppfattades som en fungerande modell och hade ett stort stöd när den röstades fram.
I skarpt läge, med skenande råvarupriser och i en orolig omvärld, har nedsidan dock visat sig bli allt större och många har omvärderat sin uppfattning.
Det Nordin föreslår är att låta den karta man ritat gälla även när terrängen modifierats kraftigt. Alldeles oavsett vad det får för konsekvens.
Vi vill markera avstånd till Nordins och partledningens försök att förminska många centermedlemmars, och i viss mån andra partiers, engagemang i klimatfrågan till att enbart bedömas baserat på hur man ställer sig till en enda reform – som dessutom visat sig vara behäftad med mycket kännbara nedsidor för näringsliv och privatpersoner.
Det är mindre klokt och rent av falskt att förminska enskilda ställningstaganden om reduktionsplikten och i förlängningen drivmedelspriserna till ett enkelt ställningstagande mellan att vara för eller emot minskade utsläpp från trafiken.
Det går alldeles utmärkt att vara för minskade utsläpp från trafiken och en omställning av fordonsflottan utan att kedja fast sig vid en specifik modell och hålla fast vid den även när den visat sig vara ett sänke som gör enormt mycket skada.
Ytterst handlar detta om svensk konkurrenskraft och därmed landets framtida förmåga att investera i teknik och innovationer som underlättar omställningen.
Detta uppnås inte genom att med svart-vit-retorik piska på en misslyckad modell som brandskattar företag och avsevärt försvårar levnadsförhållandena i stora delar av landet.
Vi ser också en problematik i Centerpartiets ivriga opinionstriangulerande mot målgruppen ”unga kvinnor i stan”.
Det leder till att drivmedelsfrågan framställs som en dragkamp mellan medvetna människor i storstäder och oborstade populistiska lantisar. Det är oseriöst.
Drivmedelsfrågan måste tillåtas vara ett allmänintresse och förtjänar en seriös hantering.
Det är givetvis sant att kostnadsökningarna initialt märks av hos människor och företag på landsbygden med långa avstånd. Prischocken sätter sig dock omgående på priserna, till exempel på dagligvaror, och inflationen påverkar i sin tur räntorna.
Dessa kostnadsökningar kommer, i takt med att bundna lån ska bindas om, bli kännbara bland boende i städer där bostadslånen ofta är höga. Som tidigare vikarierande ekonomiskpolitisk talesperson känner naturligtvis Nordin till detta.
Reduktionsplikten bör ligga i paritet med övriga Europa och i nivå med våra nordiska grannländer.
Sverige är ett av Europas mest glest befolkade länder och vår ekonomi kännetecknas av låga utsläpp av koldioxid jämfört med jämförbara länder, som Tyskland.
Vi har en låg självförsörjningsgrad, knappt 50 procent att jämföra med Finland 80 procent.
Den inriktning som Nordin förespråkar riskerar att hota vår självförsörjningsgrad samtidigt som den inhemska möjligheten att producera biodrivmedel blir svårare.
När förd politik leder till kraftigt försämrad konkurrenskraft och ojämlika villkor för bland annat det svenska jordbruket och åkerinäringen blir det direkt skadligt.
Vi vill därför se nyckeltal kopplat till framtidens klimat- och energipolitik med utgångspunkt i bland annat konkurrenskraft och inhemsk självförsörjningsgrad.
Lars Tängdén, oppositionsråd, Robertsfors (C)
Helena Lundgren, oppositionsråd, Vindeln (C)
Staffan Östman, gruppledare, Dorotea (C)
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.