Sluta använd bilägarna som kassakor, politiker
Debattörerna: Vi kräver stopp för höjda skatter och avgifter på bilismen
Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.
Publicerad 2021-10-23
DEBATT. Bensinpriset närmar sig snabbt 20 kronor per liter. Det får förödande konsekvenser för den som är beroende av bilen för att ta sig till jobbet eller få vardagen att gå ihop.
Samtidigt är den största delen av priset vid pumpen skatt. Det är inte rimligt att staten ruinerar hårt arbetande människor på detta sätt.
Sverige är ett land där många är beroende av bilen för att vardagen ska fungera. Trots det är landets bilister bland de mest politiskt ansatta grupperna i samhället.
Vissa politiker verkar tro att tunnelbanenätet spänner över hela landet. Det behövs en mer verklighetsförankrad syn på bilen och bilisterna.
Bilisterna är inte kassakor som staten alltid kan mjölka mer ur.
Magdalena Andersson (S) lovade inför förra valet att inte höja bensinskatten men bröt det löftet omedelbart efter valet. Och med en – nu förvisso vilande – årlig överindexering av bensinskatten riskerar Sverige genom skattehöjningar att ha ett bensinpris på över 20 kronor litern inom kort.
Bensinpriset steg en bit över 17 kronor per liter tidigare under oktober, en smärtsamt hög nivå för många som är beroende av bilen för att få ihop livet och ta sig till arbetet.
Och till största del utgörs det hutlösa priset av skatt. Av de 17,39 kr per liter vid pumpen går över 10 kronor i skatt.
Medelbilisten kör cirka 1 200 mil per år. Det betyder att man tvingas betala över 10 000 kronor om året i bensinskatt.
Skatten utgör den absolut största delen av priset på en liter bensin, och kostnaden har ökat rejält de senaste åren.
Bara sedan Stefan Löfven blev statsminister har skatten på en liter bensin ökat med nästan två kronor.
Bensinskatten ska dessutom automatiskt öka mer och mer varje år via den överindexering som man beslutat om, som lyckligtvis för året tillfälligt har pausats.
Dessutom har man infört den så kallade reduktionsplikten som kräver att bensinbolagen går över till nya standardbränslet E10 där man blandar in mer miljövänliga biobaserade drivmedel.
Men eftersom de biobaserade drivmedlen är dyrare så bidrar det ytterligare till att skjuta upp bensinpriset till ohållbara nivåer.
Användandet av E10 medför också en högre bränsleförbrukning, eftersom biodrivmedlet har avsevärt lägre energiinnehåll än den tidigare standarden.
Resultatet blir högre pris för färre körda meter.
Den reduktionsplikt, det vill säga kraven på minskade utsläpp genom högre inblandning av biodrivmedel i bensinen, som infördes vid halvårsskiftet 2018 höjdes förra året till 4,2 procent. I år höjs den till 6 procent.
Därefter ska reduktionsplikten årligen skruvas upp till det fastställda etappmålet på 15 procent till år 2025, och sedan höjas ytterligare till 28 procent år 2030.
Samtidigt höjer staten skatten på nya, i många fall bränslesnålare, bilar. Fordonsskatterna med bonus-malus gör det svårt för många att ha råd att köpa en ny bil, medan länsstyrelser ägnar sig åt att jaga värdefulla veteranbilar och hotar med skrotning.
På snart sagt alla tänkbara sätt beskattas landets bilister och det i ett land där personbilismen med råge står för de kostnader den orsakar i form av miljöpåverkan, vägslitage och olyckor.
Bilisterna i ett avlångt, glesbefolkat land tvingas leva med automatiska skattehöjningar i form av överindexeringen av bensinskatten, politiker som inte håller vad de lovat och nya bränslen som ger kortare körsträcka.
Nu är gränsen nådd. Bilen ska inte vara något som endast är förbehållen de allra rikaste. Vi kräver ett totalstopp för höjda skatter och avgifter på bilismen.
Christian Ekström, vd Skattebetalarna
Peder Blohm, Bensinupproret
Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.