Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Att skylla frånvaron på eleverna är för enkelt

Replik från skolkuratorer om den höga skolfrånvaron

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2024-05-31

I stället för att skuldbelägga och reducera problematiken till individen och bristande vilja bör fokus vara att skapa en inkluderande skola som främjar elevers närvaro. Replik från tre skolkuratorer.

REPLIK. Som erfarna skolkuratorer vill vi framhålla att problemet med skolfrånvaro är komplext.

Den frustration artikelförfattaren tar upp över sin arbetssituation är förståelig, men att skuldbelägga eleverna är inte vägen fram.

Skolfrånvaro är ofta ett symptom på systemfel som skolan och samhället gemensamt måste adressera. Skolfrånvaro är ett resultat av olika faktorer inklusive bristande trivsel, trygghet, pedagogiska utmaningar, medicinska- och psykosociala problem.

 

Debattartikeln bidrar till polarisering mellan skola, hemmet och elevens dagliga kamp för att komma till skolan.

En av de viktigaste skyddsfaktorerna för att förebygga utanförskap, kriminalitet, missbruk och ohälsa är en fungerande skolgång, varför problemet behöver tas på allvar och skolans fokus i stället bör vara att:

 

  1. Identifiera orsaker: Noggrann utredning av frånvaron behövs för att förstå underliggande orsaker. 
  2. Bygga relationer: Starka och positiva relationer mellan pedagoger, viktiga vuxna och elever är avgörande. 
  3. Samverkan: Ökad samverkan mellan skola, elev, vårdnadshavare och externa aktörer som vård och socialtjänst är nödvändig för att förebygga frånvaro och främja närvaro.
  4. Förebygga:  Arbetet måste vara systematiskt för att upptäcka mönster och följa upp frånvaro tidigt. Tidiga insatser för att förebygga frånvaro är viktiga. Proaktivt arbete med att främja närvaro genom att erbjuda stöd till elever i riskzon.
  5. Arbeta med lärmiljö: Tillgänglig och anpassad lärmiljö för att minska frånvaron. En undervisning som möter elevers behov och skapar en positiv inlärningsmiljö.

 

I stället för att skuldbelägga och reducera problematiken till individproblem och bristande vilja bör fokus vara på tillsammansarbete för att skapa en inkluderande skola som främjar elevers närvaro.

Utifrån debattartikeln kan vi inte låta bli att undra: ”Vilka elever väljer vi bort härnäst?”.


Nicole Shojadoost, skolkurator
Victoria Ciceri, skolkurator
Maria Eriksson-Svanberg, skolkurator

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

 

Följ ämnen i artikeln