Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Rasar mot Jollyroom: ”De lurar folk”

Trodde de köpte bilbarnstol och barnvagn för ett paketpris

Uppdaterad 2019-07-12 | Publicerad 2019-07-01

En vagn och en bilbarnstol till ett paketpris på 2 425 kronor på nätbutiken Jollyroom fick flera personer att slå till – däribland Supharat och Erica.

Nu vill de lyfta ett varningens finger för att handla där.

Det var i slutet på maj som Erica beställde en barnvagn och bilbarnstol till ett paketpris på 2 425 kronor på Jollyroom. Efter några dagar kom bilbarnstolen, men vagnen dök aldrig upp. När hon såg att flera skrev på Facebook att de köpt enligt samma erbjudande, men inte fått sin vagn, tog hon kontakt med företaget.

– Vi fick höra att det blivit något fel och att vi skulle beställa vagnen separat på nytt och att de skulle ändra priset.

Sagt och gjort. Erica beställde en vagn i tron om att priset skulle korrigeras till noll kronor, något som aldrig hände.

– Min man ringde dem då sa de att det måste blivit ett fel och att vi inte skulle få ändrat pris utan var tvungna att betala för vagnen.

Erica skulle därmed få betala 999 kronor för vagnen, exklusive frakt.

Ett paketpris på Jollyroom fick flera kunder att slå till.

Enligt företaget var det ett systemfel som gjort att det stått ett lägre paketpris än vad var tänkt från början. Svaret förvånade Erica som hade en faktura från Jollyroom som visade att vagnen ingick för de 2 425 kronorna – och en faktura från Klarna där det stod att vagnen skulle gå på noll kronor. Dessutom hade det stått samma pris på hemsidan i flera dagar, enligt Erica.

– När jag kontaktade dem igen sa hon att vi inte kunde tro att vi kunde få varorna för det priset, då det var så billigt. Men man antar ju när man ser ett pris att det är det som gäller.

”Tänkte gud vad bra”

Även Supharat köpte bilbarnstolen och barnvagnen för paketpriset som enligt henne marknadsfördes som ett ”semesterpaketpris”. Precis som Erica fick hon en faktura där det stod att båda varorna skulle gå på 2 425 kronor tillsammans.

– Jag tänkte gud vad bra, säger hon.

Först kom bilbarnstolen på posten. Men efter det gått två veckor och hon inte hörde något om vagnen började hon ana oråd. När hon tog kontakt med Jollyroom fick även hon svaret att det var ett systemfel och att hon behövde betala 570 konor extra för att få vagnen. Supharat påpekade att paketpriset angavs på kvittot hon fått – något de inte brydde sig om.

– De gav sig inte. Det störde mig att de sa att de hade rätt att ändra priset i efterhand. Vi har ju fått kvittot, då borde vi har rätt att få det som står på det. Men enligt dem stämde det inte alls.

Jollyroom: ”Var tekniskt fel”

Enligt Jollyrooms inköpschef Mattias Jacobsson har de haft ett tekniskt fel på hemsidan som gjort att några av deras paket varit felaktiga när de varit ute på försäljning. Detta har gjort att de har sålts till ett ”alldeles för lågt pris”.

Då motsvarande paket på marknaden kostar cirka 6000 kr är det för oss väldigt tydligt att detta handlar om ett uppenbart prisfel”, skriver han i ett mejl.

Han uppger att de har tagit kontakt med de cirka 30 drabbade kunderna för att komma fram till en lösning för var och en. Om någon inte är nöjd med lösningen ska de göra allt för att ändra på det, menar han.

Har kompenserats

Både Erica och Supharat har nu erbjudits kompensation efter mycket om och men. Erica som först blev erbjuden 500 kronor i rabatt har blivit erbjuden en kostnadsfri vagn och Supharat har fått en rabattkod på 999 kronor. Ingen av dem kommer dock att köpa från Jollyroom någon mer gång i framtiden då de har känt sig lurade och fått kämpa för att få en kompensation. De båda vill varna andra från att handla från företaget.

– De lurar ju folk, de kör med vilseledande reklam. Jag kommer aldrig mer sätta min fot där, säger Supharat.

Erica stör sig även på att Jollyroom själva inte tog kontakt med dem om det så kallade prisfelet.

– Det var vi som fick kontakta dem. De visse redan då att det blivit fel då flera påpekat det för dem.


  Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Aftonbladet Family har skapat ett nyhetsbrev med erbjudanden, veckans snackisar och bästa krönikor. Klicka här för att få del av detta kostnadsfritt varje tisdag!