Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Varnar för digitala verktyg i förskolan

Läkare kritiska till digitaliseringen

Uppdaterad 2019-07-12 | Publicerad 2019-07-03

Från och med 1 juli är det obligatoriskt med digitala verktyg i skolan.

Den 1 juli började den nya läroplanen gälla och nu är det obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan. Detta kritiseras av barnläkare.

– Detta är ett gigantiskt experiment på små barn, säger han till Blekinge Läns Tidning.

Från och med den första juli är det obligatoriskt med digitala verktyg i förskolan. Detta har fått barnläkare och barnpsykologer att höja kritiska röster. En av dem är Jörgen Landehag, barnläkare och barnneurolog, som varit verksam i 30 år.

– Man inför digitala verktyg för barn som inte ens har lärt sig gå, men vi vet ingenting om hur det påverkar dem i framtiden. Detta är ett gigantiskt experiment på små barn, säger han till BLT.. Detta är ett gigantiskt experiment på små barn, säger han till BLT.

Även barnpsykologen Kerstin Kruber och barnhälsovårdsöverläkaren Sofia Hellerfeldt håller med honom. De tre är kritiska till att små barn ska använda skärmar och att man inte tillfrågat experter inom barnmedicin och psykologi. Enligt Sofia Hellerfeldt är det först nu man börjar se effekterna av digitala hjälpmedel på små barn.

”Påverkar finmotoriken och den sociala förmågan”

Det finns inte mycket forskning på området än, men det finns studier som visar negativa effekter på utvecklingen av små barns hjärnor. Bland annat kan sämre inlärningsförmåga och sämre koncentration kopplas till mängden skärmtid.

– Finmotorik och därmed öga-hand-koordination hör ihop med den kognitiva utvecklingen och finmotoriken blir kraftfullt sämre ju mer skärmtid man har. Den utvecklas inte alls genom att svepa med fingrarna på skärmar, säger Jörgen Landehag.

Dessutom ska skärmanvändningen gå ut över den sociala förmågan. Barn går ofta iväg med surfplattan och får inte samma sociala interaktion som man får när man läser högt ur en bok för dem, menar kritikerna.

Riskerar att ta tid från leken

Skolverket och förskolepedagoger understryker att de digitala verktygen endast ska vara ett komplement, men det tycker Jörgen Landehag är oroväckande. Detta för att surfplattor och telefoner stimulerar hjärnans belöningscentrum, barn kan helt enkelt bli beroende – precis som vuxna.

– De digitala verktygen riskerar att ta tid från leken och det är lek som små barn drivs av. De lär sig med hela kroppen och utvecklas när alla sinnena är med. Som att till exempel klappa en ko, att känna pälsen under fingrarna och samtidigt se dess storlek, säger han till BLT.

Enligt honom är de digitala verktygen bra när ett barn behöver annat att fokusera på som när det är sjukt och ska gå igenom en tuff behandling. Då fungerar det som avledning. Han menar att det är bäst att vänta med att introducera digitala verktyg för barn tills de är resonabla och kan följa regler – och när de har lagt grunden för tillit, social kompetens och känsloreglering.


  Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Aftonbladet Family har skapat ett nyhetsbrev med erbjudanden, veckans snackisar och bästa krönikor. Klicka här för att få del av detta kostnadsfritt varje tisdag!

Följ ämnen i artikeln