Forskare varnar: Små barn ska inte sitta framför skärmar
Publicerad 2022-06-12
Sverige sticker ut när det kommer till skärmtid för små barn.
Nu slår tio forskare larm om riskerna.
– Det är dags för Folkhälsomyndigheten att lyssna på vetenskapen, skriver de på DN Debatt.
Norge anslöt sig nyligen till WHO:s rekommendationer för hur mycket tid de yngsta barnen bör ägna sig åt digitala medier. För barn under två år ska skärmtiden vara lika med noll, enligt Världshälsoorganisationen.
Sverige har valt att gå en annan väg. Någon rekommendation finns inte, i stället har Folkhälsomyndigheten riktat in sig på barns stillasittande.
– Vi fokuserar på att begränsa stillasittandet. Oavsett varför man sitter, säger Marita Friberg på Folkhälsomyndigheten till SVT.
Det räcker inte, menar tio svenska forskare som skrivit en debattartikel i Dagens Nyheter.
Fetma och närsynthet
De pekar på ett flertal studier som visar att användningen av skärmar kan leda till negativa konsekvenser för yngre barns utveckling. Försvårat lärande och försämrad språkutveckling är några av riskerna, enligt forskarna.
”Dessutom visar forskningsöversikter att tid ägnad åt digitala medier är kopplad till närsynthet och fetma. Andra studier visar på kopplingar mellan tidig användning av digitala medier och underutveckling av språkområden i hjärnan, motoriska färdigheter, kognitiva förmågor, samt sämre sömnkvalitet”.
”Är mycket förvånade”
Samtidigt går man hårt åt att den svenska skolan storsatsar på digitala verktyg.
”Vi är mycket förvånade över att den nya svenska läroplanen som enda i världen, fastslår att förskolebarn måste arbeta med digitala verktyg – ett beslut som tagits utan medicinsk konsultation, evidens för vare sig negativa eller positiva effekter, eller ens en konsekvensanalys”, skriver forskarna och fortsätter:
”Självklart kan man föra in digitala verktyg i förskolan utan att barnen sitter enskilt med skärmar, men då tydliga riktlinjer saknas för hur förskolan ska digitaliseras finns uppenbara risker och tveksam nytta”.