Ettåriga Ida blev blå i ansiktet – fick ingen ambulans
Mamma Jenny anmäler SOS Alarm
Publicerad 2019-09-13
Jenny Carlsson vädjade om att SOS Alarm skulle skicka en ambulans när ettåriga dottern Ida satte i halsen.
Det slutade med att hon fick ta sig till sjukhuset på egen hand.
– Det var kaos. Jag förstod inte, varför fick jag ingen hjälp? Hon hörde att mitt barn höll på att kvävas, säger Jenny.
Det var på tisdagsmorgonen som Jenny Carlsson, från Stockholm, hörde hur hennes ettåriga dotter Ida började hosta. Snart förstod Jenny att hon hade satt något i halsen och att de behövde akut hjälp. Därför ringde hon SOS Alarm.
Jenny kopplades till en sjuksköterska som frågade vad som hänt. Samtidigt blev situationen värre och Ida hostade och började kväljas.
– Jag sa att ”ni måste komma, det är något stort i halsen”. Ida skrek och försökte få upp det, men det kom bara ut slem och kräks.
Hon upprepade flera gånger att de måste ha en ambulans. Som svar fick hon: ”Har ni möjlighet att att ta er in själva?”.
Jenny la till sist på luren och satte sin dotter i vagnen. Vid det här laget började Ida bli blå. Återigen, cirka 15 minuter efter första samtalet, ringde Jenny 112 och vädjade om hjälp.
– Jag sa att de gällde liv eller död. Då frågade sjuksköterskan om jag fortfarande inte hittat någon som kan köra mig, säger Jenny.
– Det var kaos. Jag förstod inte, varför fick jag ingen hjälp? Hon hörde att mitt barn höll på att kvävas.
Till slut gjorde sjuksköterskan en beställning men sa att det kunde ta tid.
– Det sista hon sa var att jag skulle höra av mig om jag åkte in själv.
Plockade ut en tiokrona
Jenny, som var panikslagen, hade ingen tid att vänta utan ringde efter en taxi som körde henne och Ida, som nu var helt blå i ansiktet, till Huddinge sjukhus. Väl framme sprang hon in på barnakuten med dottern i famnen och sjukhuspersonalen tog hand om henne direkt. Ida fick opereras och läkarna plockade ut en tiokrona som fastnat i halsen.
Jennys dotter klarade sig och mår bra med tanke på omständigheterna, men händelsen har satt sina spår hos Jenny.
– Jag mår fruktansvärt och är chockad. Det var så hemskt att som förälder till en ettåring inte få hjälp via 112. Jag önskar ingen förälder det här, säger hon.
”Förstår inte att jag inte fick hjälp”
Enligt en granne dök det till sist upp en ambulans men då var Ida redan på sjukhuset.
– Varför fick jag ingen hjälp från början? Man ska känna sig trygg när man ringer 112 och säger att ens barn håller på att kvävas. Jag bad så många gånger om hjälp men jag fick aldrig någon.
– Jag förstår inte hur jag ska kunna agera ensam när jag står i kräks och slem, pratar i telefon samtidigt som jag skakar och håller min dotter som är blå i famnen.
Enligt Jenny har en läkare på sjukhuset anmält SOS Alarm och själv har hon varit i kontakt med patientnämnden.
– En sådan här person ska inte sitta på 112 och göra bedömningar.
Ska utreda händelsen
Enligt Sarah Hummerdal, pressansvarig på SOS Alarm, har de ännu inte tagit del av någon anmälan. Men hon känner till samtalet och vill att mamman ska höra av sig till direkt till dem.
– Vi har förståelse för att det här måste ha varit traumatiskt för familjen. Vi tar det här på största allvar och kommer att göra en utredning om vad som har hänt, säger Sarah Hummerdal.
Prenumerera på Familys nyhetsbrev
Aftonbladet Family har skapat ett nyhetsbrev med erbjudanden, veckans snackisar och bästa krönikor. Klicka här för att få del av detta kostnadsfritt varje tisdag!