Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Pedofiler utnyttjar kryphål på Youtube

Nu stoppar Ikea reklamen: ”Jättehemskt”

Uppdaterad 2019-03-28 | Publicerad 2019-02-22

I en numera viral video berättade videobloggaren Matt Watson förra söndagen att Youtubes algoritmer utnyttjas av pedofiler.

Detta har lett till ett stort bakslag för sociala medie-jätten som nu överges av tunga annonsörer.

– Det är jättehemskt, herregud, vi vill verkligen inte bli förknippade med sådan aktivitet, säger Daniela Rogosic, pressansvarig på Ikea.

Youtubes algoritmer gör det enkelt att hitta videoklipp på barn som befinner sig i olika ställningar eller situationer som av pedofiler kan tolkas som ”sexuella”. Det kan handla om barn som gör gymnastik, badar eller hoppar på studsmattor.

När du ofta söker på en viss typ av innehåll så dyker liknande filmer upp som rekommendationer på startsidan som anpassas efter ditt eget sökmönster.

Flera användare skriver även ut tidskoder för när barnen förekommer i sammanhang som anses suggestiva.

Matt Watson visade i ett videoklipp på sin egen Youtube-kanal hur pedofilernas kryphål fungerar.

Disney och Ikea stoppar sin annonsering på Youtube

– Hur kan det här existera? Jag vill inte ha något att göra med en plattform som underlättar för den här skiten – det är vidrigt, säger han i sin video.

Enligt Watson byter pedofiler även barnpornografi med varandra i vissa kommentarsfält.

Nu drabbas Youtube av en stor bakstöt då flera stora annonsörer som Disney, Epic Games, McDonald’s och Ikea väljer att dra in sin annonsering från hemsidan, skriver Variety.

Enligt Youtube har 400 konton som bryter mot deras policy blockerats och kommentarsfunktionen på ”tiotals miljoner” videos har stängts av sedan avslöjandet rullades upp.

”Allt innehåll – inklusive kommentarer – som är ett hot mot minderåriga är avskyvärda, och vi har tydliga policyer som förbjuder detta på Youtube”, sa en representant från företaget i ett uttalande och fortsatte:

”Det finns mer att jobba på, och vi fortsätter att arbeta för att förbättra och snabbare upptäcka de som utnyttjar systemet. "

Ikea: ”Vi samarbetar med Youtube och Google”

Svenska Ikea är ett av de företag som har tagit bort sin reklam från Youtube.

– Det är jättehemskt, herregud, vi vill såklart inte att vårt varumärke ska förknippas med den här typen av aktivitet och därför pausar vi vår annonsering tillfälligt tills man har åtgärdat det här. Vi samarbetar med Youtube och Google och vet att man arbetar aktivit med åtgärder, säger Daniela Rogosic på Ikea.

Enligt Rogosic har Ikeas reklam inte förekommit i något av klippen som pedofiler ska ha utnyttjat.

– Vad vi vet har inte någon Ikea-reklam visats i de aktuella klippen. Det här är en förebyggande åtgärd för att vi inte vill riskerat något. Som jag fattat det har Google kontaktat de vars reklam har visats i samband med denna aktivitet och vi har inte blivit kontaktade.

När Ikeas reklam kan återupptas igen är oklart.


  Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Vill du få ännu fler artiklar och erbjudanden från Aftonbladet Family? Klicka här för att prenumerera på vårt nyhetsbrev med artiklar, poddar och mycket mer!