Uppdaterad 2022-03-01 | Publicerad 2021-11-07
De är uthärdiga, kunniga och trevliga när de kontaktar sina offer.
Tusentals svenskar luras varje år av investeringsbedragarna, som nu är mer skickliga än någonsin.
– Han tryckte på de rätta punkterna, det var som att prata med en psykolog, säger ett av deras offer.
Investeringsbedragarna märks allt mer i våra annonsflöden och – i värsta fall – i din telefon. Metoderna för att få oss att nappa på deras ”fantastiska” investeringserbjudanden är raffinerade och ibland svåra att stå emot.
Här berättar tre kvinnor hur det gick till när de blev kontaktade, varför de litade på bedragarna och hur de manipulerades för att fortsätta skicka pengar.
FOMY känner till offrens identitet – och de vill berätta för att varna andra – men de väljer att i artikeln vara helt eller delvis anonyma.
”Tornado av samtal”
Två av bedrägerifallen pågår fortfarande och bedragarna är på dem dagligen. Marianne, som är anonym på grund av att hennes sambo inte vet om att hon har blivit lurad på pengar, får till exempel samtal mitt under intervjun med FOMY.
– Det är en tornado av samtal hela tiden, säger Kristina, 49, som inte vill visa sitt ansikte för att hennes närstående inte vet om vad som hänt.
Läs deras berättelser och vad Finansinspektionen säger om fallen.
MISSA INTE: Gå med i FOMY:s nya Facebook-grupp ”Kvinnor & börsen”!
”De är trevliga och otrevliga samtidigt”
Namn: Marianne.
Ålder: 51.
Bor: Stockholm.
Bedragarnas summa: 60 000 kronor.
Vid något tillfälle förra veckan kom just internetbedragare på tal och sambon varnade Marianne, 51, för att aldrig logga in på sitt bank-id på uppmaning av någon annan.
Men vad sambon inte visste var att det då redan var för sent. Marianne hade redan hunnit skicka en hel del pengar och försökte desperat att få tillbaka dem.
Samtalen och mejlen om diverse investeringschanser började komma för något år sedan, ofta med budskap som ”Missa inte dina bitcoin” och liknande. Marianne raderade allt.
Tills i augusti i år.
Då fick hon mejl från en kvinna som sade sig heta Alina och sitta på ett kontor i London. Kvinnan började ringa Marianne. Och samtalen blev långa. Sedan började fler personer ringa henne.
– Jag hade namn och bild på folk och därför trodde jag att allt var okej, säger Marianne och fortsätter:
– Hon var trevlig. Eller, först var hon trevlig. När hon började pressa mig att skicka in betalningar var hon inte trevlig längre. De som ringer är trevliga och otrevliga samtidigt.
Lät väldigt trovärdiga
Det hela började med att Marianne fick mejl om att hon hade ”blockade” pengar på någon plattform.
– Eftersom jag investerade i en annan kryptovaluta för några år sedan tänkte jag att det bolaget kanske satt över min investering i bitcoin och använt min adress. De som kontaktade mig lät väldigt trovärdiga, säger hon.
De skulle hjälpa Marianne att få sina pengar tillbaka. Men först behövdes mer pengar till konverteringen, diverse försäkringar och en hel del andra avgifter som dök upp i takt med att ”processen” pågick.
Summorna hon skickade varierade, från 500 till 3 000 euro. Konversationen sköttes via appen WhatsApp. En del av avgifterna skulle hon få tillbaka, när allt var klart.
Komplicerad procedur
Marianne beskriver en komplicerad procedur med flera personer inblandade och en rad olika händelser som samtliga krävde att hon skulle agera – alltid i form av en ny betalning.
– Som det ser ut nu så har jag skickat tusentals kronor, men när de begärde mer så började jag kontakta supporten hos de olika företagen som var inblandade i processen.
Till exempel skulle en man hjälpa henne med uttagsproceduren. Han menade att hennes bitcoin hölls inlåsta på en förmedlarplattform.
– I detta fallet skulle jag logga in med bankdosa på min bank som var integrerad på något sätt i deras system.
Marianne vägrade och då slutade han höra av sig. Men andra ringer fortfarande. Bland annat en ”Tom” som hävdar att Marianne har 2.302 bitcoin. ”Tom” skickade en skärmdump som visar att hennes ”låsta tillgångar” är strax över en miljon kronor.
För att Tom ska kunna hjälpa henne måste hon först göra en inbetalning på 0.023 bitcoin, vilket är en procent av värdet.
Nu har Marianne har fått nog.
–Jag verkar inte komma någon vart med att lösa detta. Några mer pengar för jag inte över.
Har du funderat på att berätta för sambon?
– Nja ... Jag kanske berättar när jag sparat ihop summan igen.
Finansinspektionens Mikael Sandahl om Mariannes fall:
– Det som Marianne varit med om är hon tyvärr inte ensam om, fler än man tror blir utsatta för investeringsbedrägerier. När bedragare en gång kommit över kontaktuppgifter kan de fortsätta ringa under flera år och även sälja kontaktuppgifterna vidare. De kommer med nya erbjudanden eller så vill de hjälpa till att återfå de förlorade pengarna, säger Mikael Sandahl och fortsätter:
– Ofta används engelska ord som trendar, det kan var bitcoin, blockchain eller något annat som de flesta har hört eller läst om senaste tiden. Allt för att väcka intresse. I andra fall säger den som ringer att det är från en myndighet eller något etablerat företag. Ofta måste man precis som i Mariannes fall betala en avgift för att starta processen med att få pengar utbetalda. Allt är en del av bedrägeriet och ett sätt för bedragaren att få ut ännu mer pengar av någon som redan varit utsatt för bedrägerier.
Att tänka på, enligt Mikael Sandahl:
- Seriösa företag erbjuder inte investeringar via WhatsApp.
- Påståenden att man har bitcoin att hämta är en allt vanligare form av bedrägeriförsök.
- Sök i FI:s företagsregister innan en investering sker.
- Om man är utsatt för ett bedrägeri ska man polisanmäla. Det är bra att även kontakta sin bank samt att ta bort eventuella program på datorn som installerats på bedragarens uppmaning. Lägg på luren om bedragarna fortsätter ringa och betala inte in mer pengar även om det finns löften om att investeringen går att rädda.
Har du också blivit utsatt för bedrägeri? Mejla FOMY!
”Han tryckte på de rätta punkterna”
Namn: Kristina.
Ålder: 49.
Bor: Skåne.
Bedragarnas summa: 54 000 kronor.
För Kristina började allt när hon i våras laddade ner en kryptoapp.
– Jag är inte särskilt intresserad av bitcoin, men tänkte att vi kanske befinner oss mellan två ekonomiska system.
Samtalen började på en gång, först från svenska nummer sedan även från brittiska. Kristina beskriver det som en tornado av samtal.
Hon var väldigt skeptisk i början men till sist fick hon förtroende för en av de ihärdiga uppringarna: en man som sa att han hette Anthony och pratade engelska.
Som att prata med psykolog
Han ringde varje dag, även när hon var på resor.
– Han tryckte på de rätta punkterna, det var som att prata med en psykolog. Han pratade flörtigt och sen blev det lite väl mycket av ”darling” och ”sweetheart”. Man är inte van vid det i Sverige, säger Kristina.
Anthony bedyrade att han skulle ta hand om hennes ekonomi och även skicka tillbaka pengarna om hon behövde dem.
Men Kristina var inte helt övertygad och gjorde därför den första inbetalningen, 5 000 kronor, från sitt kreditkort. I slutet av månaden sa hon att hon behövde pengarna till räkningar.
– Och då skickade de tillbaka pengarna.
Berättade om arv – blev ännu värre
Sedan gick det fort. Hon investerade på flera plattformar, med hjälp av olika financial managers som stundvis vände sig mot varandra. Första investeringen var på 250 euro, kort efter det 90 euro och sedan 1 000 euro.
Pengarna rann i väg. De olika personerna sa sig spekulera i valutor med hennes pengar. De visade diagram som skulle bevisa att ”pengarna växte som en lavin”, berättar Kristina.
Men det var för Anthony hon berättade att hon fått ett arv .
– Den mannen har varit en riktigt duktig manipulatör. På sätt och vis har han tillfredställt min minsta vink och suttit och samtalat timme ut och timme in.
Det tog tre månader för Anthony att investera första delen av arvspengarna, cirka 3 000 euro.
– Då blev investeringen mer ”seriös” och det var spekulation i guld, silver och palladium och senare i bitcoin. Jag har frågat alla möjliga intelligenta frågor, fast varit så manipulerad att trots att jag anat oråd emellanåt, så har jag gått på och investerat ytterligare 2 000 euro.
Han informerade Kristina kontinuerligt om den fantastiska avkastningen han hade åstadkommit.
Vaknade till slut upp ur dimman
Problemen började när Kristina sa till Anthony att hon ville ta ut en del av sina pengar, 5 550 dollar.
– Då lät han inte så glad plötsligt och drog sig undan lite.
Nya personer började ringa. För att få ut pengarna från ”de olika plattformarna” skulle hon betala diverse avgifter och försäkringar. Även Anthony ringde om det.
– Jag höll nästan på att försöka få fram dessa 3 500 euro i försäkringspengar. Men där vaknade jag upp ur dimman och insåg att han bara höll på att lura av mig pengar och inget annat, säger Kristina.
Hon kontaktade Action Fraud i England och polisanmälde även bedrägeriet i Sverige. Men utredningen lades ned mer eller mindre direkt.
– Allt jag ville var att jag och mitt barn skulle få bo lite bättre och inte behöva vända på varje öre. Nu sitter jag med kreditkortsskulder som man tänkt ”det händer andra men inte mig” kring, säger Kristina.
Kristinas närstående vet inte att hon drabbats av investeringsbedragarna. Hon väljer att berätta i tidningen för att varna andra.
– Jag hoppas att detta kan göra saker bättre för både mig och andra, så det inte fortsätta hända. Jag behöver verkligen de pengar jag blivit av med, och så är det säkert för andra också.
Finansinspektionens Mikael Sandahl om Kristinas fall:
– Det är precis så här det ofta går till i ett investeringsbedrägeri och det är väldigt vanligt med en första investering på just 250 USD eller EUR. När den första mindre investeringen är genomförd tar bedragarna nästan omedelbart kontakt igen med olika argument för att man ska sätta in mer pengar. Ofta får man en inloggning och kan se hur värdet på investeringarna ökar i värde, säger Mikael Sandahl och fortsätter:
– Någon investering finns inte utan allt är bara en fasad för att man ska få förtroende för bedragarna och vilja investera mer. Bedragarna är oerhört skickliga på att manipulera och säga rätt saker för att få det att verka trovärdigt. När man vill ta ut en större summa så kommer istället de påhittade avgifterna för att på så sätt försöka lura av den drabbade ännu mer pengar.
Mari räddades i sista sekunden
Namn: Mari Ribjer.
Ålder: 62.
Bor: Stockholm.
Bedragarnas summa: 0 kronor.
För sjukpensionären Mari, 62, började bedrägeriförsöket med att hon klickade på en annons på internet om kändisar som tjänat på bitcoin. I annonsen fanns en text om hur Filip Hammar hade blivit rik på bitcoin och hur enkelt och säkert det var att investera. Hon hade tidigare sett liknande annonser med Leif GW Persson, men visste inte att de var fejk.
– Det hade varit så mycket prat om bitcoin och jag tittade på Hammar och tyckte att han är en skön person.
Fyra minuter senare blev hon uppringd av en investeringsbedragare.
– Jag fattar inte hur de fick mitt telefonnummer, det uppgav jag inte. Läskigt, säger Mari.
Uppringaren pratade engelska, presenterade sig som Simon, och sa att han satt på ett kontor i London. Han förklarade hur bra detta investeringserbjudande var.
– Han babblade så mycket och manipulerade mig så att jag visst hade gett mitt bankkontonummer. Jag hann nämna att jag var sjukpensionär och inte hade 350 euro, säger Mari.
Försökte dra 350 euro från kontot – 22 gånger
Men mannen fortsatte prata. Dagen efter var Mari på väg att sätta in 3 500 kronor på sitt konto, pengar som hon hade lånat av en vän.
Hon ringde en väninna och berättade om den ”fantastiska” tillfället.
– Hon sa direkt: Akta dig det är en luring, ring din bank.
När Mari ringde banken sa de att ”investeraren” hade försökt att dra 350 euro från hennes konto sammanlagt 22 gånger. Första försöken hade skett redan när hon pratade med bedragaren i telefon.
Maris bank hjälpte henne omgående att byta kontonumret och spärra kortet.
– Jag förstår ju att pengarna hade försvunnit blixtsnabbt, dessutom var det bara två dagar kvar till sjukbidraget så det var nervösa dagar.
Mari klarade sig den här gången. Men hon tycker att framför allt människor i hennes egen ålder är ett alldeles för lätt byte för bedragarna – och behöver ett bättre skydd.
Mari tycker att det är fruktansvärt att det finns folk som luras på dessa sätt.
– Metoderna blir allt med avancerade. Jag tänker också på folk i min ålder som lurats till att ta stora lån. Hur är det möjligt? Vi måste ha bättre säkerhet.