Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Smygreklam ökar sötsug

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-02-16

Sju av tio filmer innehåller dold matreklam enligt en ny studie.

– Om du oroar dig för reklam ska du vara medveten om att det kanske inte är bättre att sätta igång ett gäng filmer än att låta barnen se på TV, säger den amerikanska forskaren Lisa Sutherland till nyhetsbyrån Reuters.

Hon och kollegorna på Dartmouth Medical School i New Hampshire har tittat igenom 200 filmer från åren 1996 till 2005 för att se hur vanligt det är med så kallad produktplacering av ohälsosam mat och dryck.

Oroade forskare

Resultatet publiceras i den vetenskapliga tidskriften Pediatrics och visar att 69 procent av filmerna innehöll smygreklam för godis, chips, läsk och specifika snabbmatställen. Allra vanligast var det i barn- och ungdomsfilmer.

Forskarna bakom studien är oroade av sina fynd och varnar för att den här typen av reklam kan ha lika stor effekt på barnens hälsa som vanlig reklam i TV.