Så nöjda är vi med våra gym
Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-08
Friskis & Svettis har landets mest nöjda motionärer.
I en första kvalitetsundersökning av träningscentra har ett tusental kunder betygsatt träningspass, service, personal, atmosfär och mycket annat som gett en helhetsbild av träningsupplevelsen.
Förväntningarna på träningsanläggningar är höga över lag. Motionärer förväntar sig bra service, fräscha lokaler och kunniga instruktörer, något de allra flesta också anser sig få, enligt Svenskt kvalitetsindex 2010 som för första gången har mätt kvaliteten och kundnöjdheten på svenska gym.
Tydliga skillnader
I en skala på 0-100 är det genomsnittliga betyget för nöjdhet 72,8. Ju högre värde en träningsanläggning har, desto bättre uppfyller den kundernas krav. Det finns dock tydliga skillnader mellan anläggningarna.
Sats levererar inte
Förväntningarna på Sats är till exempel klart högre än för något annat ställe, något de inte riktigt lyckas leva upp till. Deras engagerade kunder är inte lika nöjda som konkurrerande Friskis och Svettis som toppar listan. Det är framför allt priset som sänker Sats betyg. Vad som ingår i olika former av medlemskap och de villkor som erbjuds. Även servicen kan bli bättre enligt medlemmarna.
Bra maskiner
När det gäller kvaliteten på maskiner, gruppträningspass och personalens kompetens får alla träningscentra bra betyg. Extra mycket beröm får Friskis & Svettis och SATS för sin bredd. Olika maskiner och träningsformer ger många träningsmöjligheter. Något Actic, före detta Nautilus, anses sämre på. Minst nöjda är de som tränar på World Class och Fitness 24 Seven.
Få klagar
Ålder tycks inte göra någon skillnad för betygsättningen även om yngre generellt tycks mer nöjda med SATS och något äldre tycker bättre om Actic eller Friskis & Svettis.
Trots att en femtedel har haft anledning att klaga på sin träningsanläggning har bara 12 procent gjort det, vilket tyder på att branschen inte har någon bra rutin för klagomål. Fixar man det kanske betygen höjs ytterligare ett snäpp.