Dålig luft kan ge bröstcancer
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-10-08
Luftföroreningar från trafiken kan öka risken för bröstcancer.
Enligt en ny studie löper kvinnor som bor nära en hårt trafikerad väg nästan dubbelt så hög risk att insjukna jämfört med kvinnor som inte utsätts lika mycket för luftföroreningar.
Luftföroreningar har redan kopplats till många hälsoproblem och nu har forskarna upptäckt ännu ett: bröstcancer.
När forskarna vid McGill University, The Research Institute of the MUHC och Université de Montréal undersökte kopplingarna mellan trafikföroreningar och bröstcancer upptäckte de att risken för att drabbas av sjukdomen var betydligt högre för de kvinnor som bodde nära en hårt trafikerad väg jämfört med dem som inte utsattes inte lika hög grad.
Inte undersökt tidigare
– Vi har sett att antalet fall av bröstcancer har ökat den sista tiden och ingen har vetat riktigt varför. Endast en tredjedel av fallen har kunnat kopplas till kända riskfaktorer. Eftersom ingen tidigare har studerat kopplingen mellan luftföroreningar och bröstcancer bestämde vi oss för att undersöka det, säger Mark Goldberg, läkare och forskare vid The Research Institute of the MUHC till sciencedaily.
Forskarna kombinerade data från flera olika studier för att skapa två luftförorenings-kartor som visade halterna av kvävedioxid (NO2), en giftig gas som bildas vid förbränning eller oxidation av kväveoxid.
Fann länk
Kartorna visade halterna av kvävedioxid i olika delar av Montreal år 1996 och tio år tidigare, 1986.
Därefter kartlade de hemadresserna till kvinnor som diagnostiserats med bröstcancer under 1996-97 och la in de uppgifterna på kartorna.
Det visade sig att antal fall av bröstcancer var betydligt högre i de områden som hade högst halter av luftföroreningar.
– Kort sagt kan man säga att de kvinnor som lever i områden med högst nivåer av luftföroreningar löper nästan dubbelt så hög risk att drabbas av bröstcancer jämfört med de som lever i områden med lägst nivå av luftföroreningar, säger Mark Goldberg.
Krävs mer forskning
Trots de alarmerande siffrorna menar Mark Goldberg ändå att det krävs mer studier innan kopplingen är slutgiltig.
– Först av allt betyder det inte att kvävedioxid orsakar bröstcancer. Gasen är inte den enda föroreningen som kommer av bilar och lastbilar, men den finns på samma platser som andra gaser, partiklar och sammansättningar som är kopplade till trafiken, av vilka några är kända för att vara cancerframkallande. Kvävedioxid är bara en markör, inte den faktiska cancerframkallande agenten.
Nu planeras ytterligare studier för att se hur stor roll kvävedioxiden spelar i sjukdomens uppkomst och hur man ska kunna minska utsläppen i särskilt luftföroreningsdrabbade områden.