Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

TV:n får barnen att dricka läsk

Publicerad 2013-05-27

För varje timme de tittar ökar vanedrickandet med 50 procent.

Ju fler timmar barnen sitter framför TV:n desto mer läsk dricker de, enligt en ny svensk studie.

Tycker föräldrarna det är okej dubbleras risken att det blir en vana.

Och? tänker säkert en del. Något kul ska de väl då ha...? Lite läsk är väl inte hela världen? Nej, förvisso, men det handlar sällan om lite läsk. Köper vi hem Fanta, Coca Cola eller någon annan läsk blir det ofta i form av 1,5 liters eller 2-liters vidunder.

Är det verkligen så kul att bygga upp ett sockerberoende med allt det medför i form av övervikt och sönderfrätta tänder?

Det är ingen överdrift. Forskare världen över har sett utvecklingen på det här området skena och varnar för att gå i sockerfällan.

Kristallklart samband

På Institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet har forskarna låtit föräldrar till drygt 1 700 barn i 2-9 års ålder svara på frågor om TV- och skärmtid samt barnens dryckesvanor.

Sambandet var kristallklart.

– För varje ökad timme framför TV-apparaten ökade sannolikheten att dricka läsk och saft regelbundet med 50 procent, säger en av forskarna bakom studien, Stina Olafsdottir i ett pressmeddelande.

Ett liknande samband sågs för total tid framför datorn.

Reklam anses vara en förklaring. De barn som brukade titta på reklamkanaler drack oftare läsk jämfört med dem som inte brukade se reklam-TV.

Föräldrarna påverkar

Här spelar föräldrarnas attityd stor roll menar forskarna i Göteborg.

Ungerfär var sjunde förälder sa att de försökte få barnen att undvika TV-reklam. De barnen drack också mindre läsk än barnen som fick titta fritt på reklamkanalerna. I gruppen som hade mer tillåtande föräldrar var det dubbelt så många som gjort det till vana att dricka läsk varje vecka.

Men det handlar förmodligen inte bara om reklamen tror forskarna och påpekar att det kanske helt enkelt är lockande att dricka läsk när man sitter framför en TV.

Det kanske är så att vi själva har byggt upp en förväntan när vi slår oss ner i TV-soffan med våra barn. Vi kanske lärt dem att söta drycker liksom hör till?

Följ ämnen i artikeln