Vi köper medicin för miljoner – på macken
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-04-29
Läkemedelsverket varnar: Medicinen får inte stå mitt bland godiset
Mitt bland godiset placerade Hemköp värktabletterna i en korg med skylten ”Klipp”.
Sedan läkemedel började säljas utanför Apoteket har försäljningen ökat rejält.
Nu varnar Läkemedelsverket att du riskerar köpa mediciner som du inte behöver.
Försäljningen drog iväg rejält när matbutiker, bensinmackar och kiosker fick tillstånd att sälja receptfria läkemedel.
Under första månaden, november 2009, sålde Apoteket och de nya försäljningsställena receptfritt för 309 miljoner kronor – nästan 20 procent mer än vad Apoteket ensamt sålde för ett år tidigare.
De vanliga butikerna stod för 10 miljoner kronor.
”Kränger ut det”
På Hemköp i Malmö hittade kunden Anders Nilsson en stor korg smärtstillande med texten ”Klipp!” – alldeles intill varubandet.
– De bara kränger ut det, närmast kassan. Det är lite väl girigt att göra kampanj på läkemedel alldeles intill godiset, säger han.
I Stockholm har Hemköp annonserat Alvedon under rubriken ”Matglada varor”.
Kedjan har nu fått en varnande skrivelse från Läkemedelsverket.
Hållas under uppsikt
– Läkemedel ska antingen förvaras inlåst, eller under ständig uppsikt. Dessutom måste butiken tydligt informera om att kunden ska läsa bipacksedeln, säger Katarina Fors, utredare på myndigheten.
Hemköps marknadschef Elisabet Green-Karlsson menar att varorna hållits under uppsikt, men att skyltningen varit olycklig.
– Det är en butiksmiss. Man har valt fel mallar, säger hon.
– Man får hoppas att folk inte impulsanvänder läkemedel bara för att de finns där, varnar Lennart Forslund, gruppchef på Läkemedelsverkets medicinska information.
Värktabletter säljer bäst i butikerna
1. Alvedon, 20 tabletter (94 144 förpackningar)
2. Treo, 20 brustabletter (57 221 förpackningar)
3. Ipren, 30 tabletter (39 642 förpackningar)
4. Otrivin, nässprej (29 904 förpackningar)
5. Nasin, nässprej (21 133 förpackningar)