Kungafamiljens stiftelse redovisar deppiga siffror
Storföretagen i världen blir allt sämre på barnrättsfrågor
Uppdaterad 2023-12-14 | Publicerad 2023-12-01
Världens 795 mest inflytelserika företag har blivit sämre på att ta till vara barns rättigheter.
Det visar kungafamiljens stiftelse Global Child Forum som varje år tar fram en rapport kring ämnet.
– Vissa företag agera mer kortsiktigt och prioriterar ekonomiska vinster över ett etiskt agerande, säger Katarina Mellström, generalsekreterare för Global Child Forum.
Barns rättigheter och säkerhet är ett av de viktigaste hjärtefrågorna för drottning Silvia, men även för resten av kungafamiljen.
2009 startade kungafamiljen stiftelsen Global Child Forum som varje år genomför en undersökning tillsammans med Boston Consulting Group. De mäter hur duktiga världens mest inflytelserika företag är på att jobba med frågor som rör barns rättigheter.
Det handlar om allt från marknadsföring till barnarbete, miljöfrågor och mycket mer. Rapporten är unik och världens största mätning i dessa frågor.
”Spotify presterar dåligt”
Siffrorna är inte särskilt glädjande. Sedan förra året har arbetet med barnrättsfrågor minskat hos många företag.
– När det är så turbulent som det har varit under de senaste åren börjar vissa företag agera mer kortsiktigt och prioriterar ekonomiska vinster över ett etiskt agerande och det har en stor negativ inverkan på barn och deras rättigheter, förklarar Katarina Mellström.
Hon vill se fler företagsledare och ägare ta ett större ansvar, helst på lednings- och styrelsenivå.
På listan finns ett antal svenska storbolag, bland annat Ericsson, Telia, ICA, Spotify och Skanska. Men de är inte bättre än andra när det gäller barnrättsfrågor. Det finns företag som är både bättre och sämre.
– Telia är bland dem som utmärker sig och har bäst resultat i Sverige. Det är ett kvitto på ett mångårigt arbete kring hur de påverkar barn, bland annat i relation till barns liv online och deras tillgång till teknologi, berättar Katarina Mellström och nämner att Spotify är ett exempel som presterar dåligt jämfört med andra globala bolag.
De påverkar barns vardag
Deras låga poäng beror framför allt på avsaknad av rapportering om hur de hanterar barns rättigheter i produktutveckling och marknadsföring, enligt Mellström.
Spotify ingår i gruppen Teknologi- och telekomsektorn där även företag som Alphabet, Meta, Netflix och Nintendo ingår.
– Detta är särskilt anmärkningsvärt då flera av bolagen verkligen påverkar barns vardag, säger Katarina Mellström och pekar på att konsumenterna kan påverka mycket, bland annat via sociala medier.
Drottning Silvia sa i sitt inledningstal till årets forum att många företag är transparenta och prioriterar barn-först-policyer, men att man måste göra mer.
– Det är viktigt att komma ihåg att barn utgör en tredjedel av världens befolkning.