Dags att höja bensinskatten
27 MARS 2015. Miljöpolitik
Akta er för bajshögen.
Miljöminister Åsa Romson och finansmarknadsminister Per Bolund höll i går en något annorlunda pressträff. I tio sekundmeters motvind och iskyla tog de med journalisterna på naturpromenad längs ridvägarna på Norra Djurgården.
Hassel och sälg blommade och vädret kunde ju ha varit vackert. Det var i alla fall ett tappert försök att sätta politiken i ett sammanhang som är viktigt för miljöpartister. För att skydda den biologiska mångfalden kommer regeringen att avsätta 430 miljoner kronor i vårpropositionen. Det är bra för djur och natur. Under mandatperioden räknar ministrarna med att mångfalden får över fyra miljarder och det är extra bra för Miljöpartiet som förlorat många frågor i regeringsförhandlingarna.
Uppe på toppen av en vindpinad kulle beskrev Romson och Bolund hur de vill nå miljömålen, men givetvis fanns det en elefant i Djurgårdsskogen. De nämnde inte det första och viktigaste målet, att begränsa påverkan på klimatet.
För medan de pratar om naturen handlar den verkliga miljödebatten om Vattenfall. I valrörelsen lovade Miljöpartiet att stoppa statliga Vattenfalls utvinning av brunkol i Tyskland. Nu förbereder företaget en försäljning som innebär att den klimatvidriga verksamheten kan komma att fortsätta.
Höja skatten med 60 miljarder
Frågan delar regeringen och Vänsterpartiet hotar med bråk i riksdagen, men den allmänna uppfattningen verkar vara att Miljöpartiet redan har förlorat frågan. Det vore en skandal och kan bara kompenseras med höjda miljöskatter.
Någonstans måste Miljöpartiet sätta in stöten mot klimatutsläppen och kommer de inte åt kolkraften, så får det bli transporterna.
För att klara en välfärd på dagens nivå måste skatterna höjas med 60 miljarder, enligt Konjunkturinstitutet. Med regeringens ökade ambitioner blir skattehöjningarna högre än så. En höjning av bensinskatten skulle därmed kunna bidra till förbättringar i skolan och äldreomsorgen – samt till en bättre naturvård.
Bidra till bättre klimat
Någonstans måste pengarna tas och en miljöskatt har den fördelen att den samtidigt bidrar till ett bättre klimat. Mer gods skulle då lastas på järnväg och fler förortsbor skulle faktiskt få ta pendeltågen till jobben i Stockholm city. Högre bensinpriser driver också på utvecklingen av bränslesnålare fordon, bättre drivmedel och mer kollektivtrafik.
Landsbygdsborna måste givetvis kompenseras, men deras problem kan inte hindra miljökraven på storstadsbor. Runt Norra Djurgården dånar den tunga trafiken i flera filer. Om den tystnade skulle promenaden längs ridvägarna kunna bli riktigt njutbar.