Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Fredrika

Pourmokhtari är nog Sveriges bästa komiker

Skrota inte bilen, skrota Tidölaget istället

Först sänker regeringen bensinpriset för din fossilbil. Nu vill de att du ska skrota den.

Det är så roligt varje gång regeringen ska presentera en ny ”klimatåtgärd”. Alla vet redan att lojaliteten hos Tidögänget ligger hos fossilindustrin, men ändå ska de låtsas som att det inte är så.

På sin senaste fars, eller förlåt presskonferens, berättade klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) hur svenskarna ska få 10 000 kronor när de skrotar sina fossilbilar, och köper eller ”leasar” en elbil istället.

Det här är en “viktig del i regeringens arbete för att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn”, säger Pourmokhtari i pressmeddelandet.

Och fortsatte med att: “Stödet innebär att vi snabbare kan fasa ut fossildrivna fordon och möjliggöra för fler att byta till eldrivet i stället (...)”

Stämmer inte med verkligheten

Snygg ordmöblering. Synd bara att orden inte har någon förankring i verkligheten.

Enligt riksförbundet M Sverige, Sveriges största riksförbund för bilister, är skrotningspremien bara ”ren symbolpolitik”.

De menar att den som i dag kör runt med en skrotig bil och fortsätter göra det gör nog det av just ekonomiska skäl. För en elbil som kostar en halv miljon är 10 000 kronor som bidrag knappast tillräckligt.

Dessutom, skriver tidningen Syre, går inte heller skrotningspremien i linje med de rekommendationer Svenska miljöinstitutet, IVL, har gett. IVL har nämligen utvärderat vilka styrmedel som faktiskt funkar i praktiken.

I frågan om skrotningspremie har de förordat att kopiera Finlands modell där man utöver leasing och nyköp även ska kunna använda pengarna till att köpa en elcykel eller kollektivtrafikskort.

Men som vanligt lyssnar inte regeringen på experter.

Miljoner på flyg

Utöver de ihåliga klimatåtgärder Tidögänget presenterar, kan det också vara läge att påminna om de miljoner regeringen lägger på att förvärra klimatkrisen. Som att de utökar stödet till flygplatser med 117 miljoner. Per år.
Eller alla de miljarder de lägger på gick till att sänka skatten på bensin- och diesel.

Med mera.

Slutligen: vad blir då klimateffekten av regeringens skrotningspremie? Enligt Klimatgranskaren, som tagit del av regeringens egna beräkningar, så tror Pourmokhtari och gänget att utsläppen kommer minskas med 30 000 ton.

I jämförelse med reduktionsplikten blir det en spottstyver. Reduktionsplikten minskade utsläppen med 19 miljoner ton.

En sak blir tydlig. Det enda som bör skrotas här är Tidölagets fars till ”klimatpolitik”.

Denna chatt är stängd.

  • Fanny Jönsson
    30 juli09.28

    Då stänger vi chatten för i dag. Stort tack för er medverkan! Ha en toppentisdag.

  • 30 juli09.27

    Tidölagets politik överlag, gör mig bara förbannad och gråtfärdig och Pourmokhtari är en pajas...

    Jes B.
  • 30 juli09.27

    Miljöministern är en av regeringens mest lyDhörda ministrar. Kanske den lyDhördSDe.

    Kjell Avergren

    Hahaha!

    Fanny Jönsson
  • 30 juli09.27

    Den som inte tror på vetenskapen betr miljön, måste väl bara tro på sig själv eller tagit intryck av Trump....

    BG
  • 30 juli09.27

    Och hur vill vänstern göra då?

    Martin Nilsson

    Jag tycker att förslaget som IVL föreslog var rätt bra, men därtill behövs fler åtgärder. Vi måste ta tag i järnvägsunderhållet, bygga snabbtågsbanor, ställa om industrin, ta bättre hand om vårt matsvinn och bli bättre på att premiera inhemsk odling. Sen tycker jag också vi ska se till att minska kostnaden för att åka kollektivt, i hela landet och inom regionen. Och så vidare, och så vidare.

    Fanny Jönsson