Vill Ebba Busch vara politiker eller influencer?
Att jaga Insta-likes räddar inte KD från riksdagsspärren
Att Ebba Busch är politikernas sociala media-drottning har varit svårt att missa. Särskilt på Instagram där glättiga bilder stadigt varvas från politiska möten med dagishämtningar. Och inte minst med festbilder från Stureplan med kända influencers, som då i höstas mitt under pandemin, när det kom fram att Säpo skjutsat hem kändisen Margaux Dietz.
Här finns en konflikt som partiet hittills varit tysta om i offentligheten. Den om hur mycket KD-ledarens privata influencer-ambitioner står i vägen för den delikata uppgiften att hålla KD över riksdagsspärren i nästa val.
Frågan är relevant, inte minst eftersom Busch tidigare i våras skrev lite för mycket på just en social plattform. Då när hon lämnade ut information om sin motparts juridiska ombud i ett Facebook-inlägg kopplat till den infekterade hustvisten. Det som lett till att hon inom kort kommer delges misstanke om grovt förtal av en åklagare.
Det går bättre för Åkesson
Och den interna kritiken har vuxit i och med den här privata konflikten, vars slut ännu inte är i sikte. En kritik som är befogad när KD:s opinionsstöd stadigt ligger på riskabla 4-5 procent.
Det Ebba Busch ibland inte verkar se så kristallklart är skillnaden i att sälja skönhetsprodukter på en plattform från att använda Instagram för politik. Särskilt när man aspirerar på att leda landet efter nästa val.
Kanske är kombinationen Ebba Busch och sociala medier inte den nyckel till framgång som partiets medlemmar hoppats på.
I senaste SVT-avsnittet av "Politikbyrån" diskuterades just partiledarnas aktivitet på sociala medier. Intressant nog visades hur aktivitet inte är framgångsfaktorn. För Jimmie Åkesson, som under april månad bara lagt upp fyra bilder, varav en på en köttfärslimpa med en stektermometer i, är den som leder likes-ligan. Hans inlägg snittar på hela 9 300 reaktioner.
Visst ligger Ebba Busch inte långt efter på 8 748 likes, men hennes inlägg – inte minst på Insta-stories – uppgår inte sällan ett tiotal per dag.
TV-programmets experter konstaterar att det gäller vara äkta, att vara folklig. Men det är en uppmaning som kan vara lättare sagt än gjort. Det är nämligen olika vad som anses folkligt bland partiernas kärnväljare.
Folklighet och Stureplan rimmar illa
Vad folklighet betyder för Ebba Busch är däremot ganska lätt att avläsa från hennes Insta-konto.
Det i särklass mest omtyckta inlägget under april, ja det var jaktbilden när KD-ledaren iklädd hörselkåpor, rutig skjorta och jaktväst ler i solen. För jaktpolitik ligger KD-väljarna varmt om hjärtat, något som även smittat av sig på partiets ungdomsförbund vars Instagramkonto nyligen gratulerade flera ledande företrädare för sina jaktlicenser.
Men kanske finns det andra kärnväljare som Ebba Busch borde rikta sig till. Konservativa väljare som tycker att en partiledare ska vara politiker snarare än en aspirerande Stureplans-influencer som prioriterar att driva privata tvister framför partiets bästa.
Och kanske är kombinationen Ebba Busch och sociala medier inte den nyckel till framgång som partiets medlemmar hoppats på.