Läraren tryckte ner 6-åringens huvud mot golvet
Matteo var bara sex år när läraren tryckte ner hans huvud mot golvet. Oscar gick i trean när två lärare brottade ner honom och satte sig på honom. En lärare satt på pojkens ben och den andra på hans rygg.
Tidigare har Skolinspektionen friat de här lärarna, men nu har myndigheten ändrat sig. Efter mediernas granskning har Skolinspektionen gått igenom gamla fall och i fyra av dem har man ändrat besluten.
Nu anser Skolinspektionen att både Matteo och Oscar kränktes.
Hoppade på borden
Matteos lärare har berättat för Skolinspektionen att det hade varit en stökig dag. Pojken hoppade på borden och kastade saker omkring sig. Det hela slutade i korridoren där läraren fick ner Matteo på golvet och höll fast hans huvud.
Precis som Matteo har Oscar en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.
När Oscar gick i trean hade han svårt att ta misslyckanden, när det inte gick hans väg fick han kraftig ångest. De gånger skolans personal inte kunde lugna honom la de ner honom på golvet, ofta på mage, i bland höll de fast honom, i bland satt de på honom. Någon har berättat att man vid ett tillfälle höll ett knä mot pojkens rygg.
Kan leda till döden
Den som följer rapporteringen i SVT och Ekot kan tycka att behandlingen av de här pojkarna inte bara var kränkande utan sannolikt också farlig. Fasthållningar kan i värsta fall leda till hjärtstopp och död.
Ändå valde Skolinspektionen först att fria skolpersonalen. Efter Ekots granskning erkände Skolinspektionen att man saknade kunskap om riskerna och att man inte kände till att förebyggande arbete kan förhindra fasthållningar.
Men nu har Skolinspektionen gjort om och gjort rätt. Problemet kvarstår dock i skolorna där lärare och annan personal måste lära sig att möta utåtagerande barn utan att kränka dem eller riskera deras hälsa. Det kräver fler speciallärare och mer specialpedagogisk kunskap, men också rimliga resurser.
Fler lärarassistenter
En ensam lärare kan inte lämna 24 barn för att springa efter det 25:e. Skolan behöver fler lärarassistenter så att läraren kan fokusera på själva undervisningen.
Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behöver mer stöd. De har det ofta tufft i skolan, många får inte den hjälp de har rätt till och når därför inte kunskapsmålen. De får dåligt självförtroende, känner sig misslyckade, har stor frånvaro och får därmed sänkta betyg.
Det är politikernas ansvar att stötta skolornas rektorer så att de kan begära stöd till elever med funktionsvariationer. Det får aldrig mer gå så långt att skolpersonal använder våld för att kuva barn som egentligen bara behöver rätt bemötande.
Fotonot: Oscar heter egentligen något annat.