Gör inte feminism till symbolpolitik
Feministiskt initiativs opinionsframgångar har gjort Socialdemokraterna nervösa. Plötsligt presenterar partihögkvarteret på Sveavägen förslag i jämställdhetens namn. Men frågan är hur progressiva förslagen är till sitt innehåll.
I tisdags presenterade Veronica Palm (S) ett förbud mot könsstereotyp reklam.
– Det här är ett folkhälsoproblem som vi politiker måste ta ansvar för. En S-ledd regering kommer att plocka upp den utredning om att förbjuda sexistisk och könsstereotyp reklam som Alliansregeringen slängde i papperskorgen när den tillträdde. Detta i syfte att lagstifta. Det är ett vallöfte från oss, sa Palm till Aftonbladet.
Och visst gör partiet rätt i att ta tag i en fråga som på allvar får många unga kvinnor att må dåligt.
Enligt en undersökning som Sveriges Kvinnolobby gjorde förra året uppger nio av tio kvinnor mellan 13 och 30 år att de vill ändra på något på sin kropp på grund av reklamidealen. Hälften av dem påverkas negativt så ofta som varje dag eller varje vecka.
Mot detta lägger S ett lite framhastat förslag som inte kostar något och knappt är görbart. Antagligen vill partiet locka unga kvinnliga väljare som de annars riskerar att förlora till Fi. Men tror S-strategerna att de som hittills lockats av Fi:s politik kommer att köpa detta utspel?
Titta på vilka frågor Fi driver. De vill införa en jämställdhetsfond för att höja kvinnors löner. De driver klart och tydligt en individualiserad föräldraförsäkring och vill dessutom korta arbetstiden. Förslag som skulle kunna göra skillnad i människors liv och inte minst förenkla vardagen för många arbetande mammor.
Allt behöver inte vara bra, men det är en feministisk politik som får kosta och som dessutom har udden riktad mot arbetsmarknaden.
Om Socialdemokraterna på allvar vill uppfattas som ett feministiskt arbetareparti måste de erbjuda ett tuffare motstånd mot det ojämställda samhället.