Vårdkaoset finns även på vägarna
I måndags dog en man i 80-årsåldern efter att ha blivit påkörd av en ambulans. Det var under en akututryckning i Täby som olyckan inträffade.
Förundersökningen är inledd och händelsen bedöms än så länge som en trafikolycka. Oavsett vad utredningen kommer fram till måste vi prata om situationen för dem som kör ambulanserna.
Militären har fått rycka in
På senare tid har flera ambulansförare larmat om en allt mer ohållbar arbetssituation. Den utbredda personalbristen ökar stressen för dem som är i tjänst. Arbetsdagarna är många gånger för långa och det saknas möjlighet att ta en paus för mat och rast.
I Gävleborg får ambulanspersonalen jobba 24 timmar i sträck eftersom vikarierna inte räcker till. I Skåne tvingas ny personal i den privata sektorn att sätta sig bakom ratten efter bara en veckas utbildning.
På de platser i Skåne där ambulanssjukvården drivs i offentlig regi får nyanställda inte göra utryckningar under första året. Kanske är det akuta läget tydligast i Skaraborg där militär – utan sjuksköterskeutbildning – hoppat in som ambulanspersonal.
Ska ha höga krav på akutvården
Enligt tidningen ETC har bolaget Falck Emergency inom ambulansbranschen haft högst personalomsättning. Under 2013 sa 45 procent av bolagets anställda upp sig.
Vi medborgare har rätt att ställa höga krav på akutvården, för just när livet står på spel måste allting klaffa – från att vi ringer larmnumret 112 till att ambulanspersonal sätter in första hjälpen.
I och med att det akuta räddningsarbetet redan påbörjas i bilen på vägen till sjukhuset är det viktigt att personalen har rätt utbildning och rätt förutsättningar att göra ett bra jobb.
Men så ser det inte ut. Det borde inte vara möjligt i ett land där det råder sjuksköterskebrist.