Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Vi tappade Schlyter men vann klimatet

Högdragen opposition räddar inga jordklot

Den tidigare miljöpartisten Carl Schlyter har lämnat partiet i uppror mot regeringskompromissen.

Fram tills i går var Carl Schlyter miljöpartist. Han har representerat partiet både i riksdagen och Europaparlamentet, och sågs som en kandidat till språkrörsposten. Men nu har han fått nog, skriver han i ett inlägg på Facebook. Schlyter tycker inte att den nya regeringsöverenskommelsen är tillräckligt vänster och miljövänlig. I stället för att engagera sig i partiet ska han nu jobba för klimatet på annat håll.

Ska alla Carl Schlytrar där ute starta egna rörelser, blir det ju bara kompromissande halvliberaler kvar i partierna.

Behövs debatt inom partierna

Lycka till, önskar Aftonbladets ledarredaktion. Förhoppningsvis går det vägen.
Med det sagt, är det trist om missnöje med regeringens kompromiss ska leda till vågor av avhopp från partierna. Lotta Ilona Häyrynen uttrycker saken väl på chefredaktörsplats i SSU:s nättidning Frihet (13/01/19): partierna är inte sin ledning, och den nyliberala kompromissen gör behovet av stark kritik och debatt bland medlemmarna extra viktig.

Ska alla Carl Schlytrar där ute starta egna rörelser, blir det ju bara kompromissande halvliberaler kvar i partierna. Då är det verkligen kört för vänstern.

Inte råd att gå i opposition

En anledning att föredra kompromissen framför att högdraget gå i opposition borde vara just klimatet. Det är bråttom, och knappast så att KD och M med stöd av SD, C och L skulle leda en effektivare klimatpolitik än såhär. Vi har faktiskt inte råd med en regering av klimatförnekare och förhalare i fyra år.

Kompromissen mellan S, MP, C och L innehåller bra klimatsatsningar. Där finns en del för infrastrukturen: löften om satsningar på järnvägar i Sverige, höghastighetståg och smidigare nattåg till Europa. Ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafiken ska underlätta klimatsmart åkande i hela landet. Vi får ingen försäljning av nya bensin- och dieselbilar efter 2030, men däremot internationella försök att beskatta fossilt flygbränsle. Det vankas stimuleringar av bilpooler, skattelättnader för att underlätta cykelpendling – är det elcykelavdraget som plötsligt fått högerns välsignelse? Och så ska vi försöka förbjuda mikroplaster och onödiga plastartiklar, och beskatta plastpåsar. Sist men inte minst vill vi få i gång ett pantsystem för mobiltelefoner och batterier.

Vi har inte Carl Schlyter i politiken längre. Men vi har åtminstone grunden till en helt okej klimatpolitik.