Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Blondinbella blev vår tids Lehman Brothers

Isabella Löwengrips karriärkrasch

Publicerad 2019-11-12

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Isabella Löwengrip "Blondinbella" på Berns när hon utsågs till näringslivets mäktigaste kvinna förra året.

För första gången på sex år ökar nu ungdomsarbetslösheten. De som drabbas värst är unga utan någon eftergymnasial- eller yrkesutbildning. En del av dem hoppas kanske på att kunna försörja sig ändå.

Var femte ung person mellan 18-29 år i Sverige drömmer om att bli en influencer, det vill säga någon som kan tjäna pengar på sina sociala medier. Pionjären på området är Isabella Löwengrip, som slog igenom som 14-åringen med bloggen Blondinbella 2005.

Nära att gå i konkurs

Sedan ett par år tillbaka har hon skjutit in sig på skönhetsprodukter som säljs på apotek och butiker runt om i Sverige. Men en stor del av inkomsterna kommer fortfarande från hennes sociala medier där hon visar upp sin flotta livsstil. I den ingår en 30-miljonersvilla på Lidingö, dyra bilar, märkeskläder, jet set-resor med privatplan och ett entourage med anställda som följt henne överallt.
Men nu är det slut med det.
Tidigare i höstas meddelade Löwengrip att hon var konkursfärdig. Siffrorna i hennes företag visade sig vara uppblåsta och den planerade satsningen i USA hade strandat. Hon tvingades snabbt säga upp halva personalen, ställa in expansionsplanerna och sälja lyxvillan.

”Första kraschen i branschen”

I en intervju med Expressen liknar hon sig själv och influencerbranschen med Lehman Brothers. Den amerikanska investmentbanken gick med brakförlust efter att ha sprutat ur sig lån till personer som inte kunde betala dem. När konkursen var ett faktum 2008 satte den igång den värsta ekonomiska krisen i modern tid.
– Jag tror att hela branschen har kommit till en punkt där man började ifrågasätta influcermarketing. Jag tror att det här var första kraschen i branschen, säger Isabella Löwengrip till Expressen.

Icke-hållbar karriärsplanering

Samtidigt som influencerbranschen riskerar att falla som ett korthus skriker den svenska arbetsmarknaden efter utbildad arbetskraft. Det är den som satsar på ett yrke inom skolan, vården eller på att bli it-tekniker, kock eller snickare som har framtiden för sig.
Isabella Löwengrip fick kritik för att det är svårt att kombinera privatjets-liv med hållbarhet för klimatet. Kanske är det inte särskilt hållbart som karriärplanering heller.