Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Degerfors stålsätter sig för framtiden

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-09-07

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

På järnbruksklubbens kontor i Degerfors hänger en vimpel från Sheffield United. Yorkshires stolthet står det. Annars står inte engelsmän särskilt högt i kurs två veckor efter Avesta Polarits beslut att lägga ner ståltillverkningen.

– En engelsman ska nog inte gå in på verket just nu, säger Per Olov Linder. Han har arbetat på stålverket i 15 år. Nu är han en av dem som riskerar att få gå.

Allt i Degerfors är byggt på stål. De flesta av ortens företag har på ett eller annat sätt lyckats få in symbolen för järn i logotypen.

Ett av de få undantagen är Avesta Polarits. Visserligen föreställer logotypen nog ett järnmärke, men konstnären har stiliserat symbolen så hårt att den är svår att känna igen. När företaget nu hotar att lägga ner ståltillverkningen handlar det inte bara om drygt tre hundra arbeten.

– Det är väl som att få besked om att man har cancer. Man fattar det inte riktigt, säger Per Olov Linder.

Men ett slags självförtroende gror också i Degerfors.

– Det byggs ju inga nya stålverk och vi har affärsidéer bara verket får finnas kvar, säger Metalls ordförande Bjarne Rasmussen.

Facket har redan räddat tillverkningen i Degerfors en gång. Efter Avestas sammanslagning med British Steel 1992 ansågs stålverket för litet och skulle läggas ner. Men i Degerfors vände man handikappet till en fördel.

– 98 procent av alla stålverk vill tillverka standardprodukter i integrerade flöden. Det är som om alla skulle vilja producera likadana Volvobilar, säger Metallordföranden.

Lösningen heter stora volymer och det kräver jättelika stålverk.

I Degerfors kunde man tillverka rostfria stålämnen i just de kvalitéer och de volymer som kunden frågade efter, och man kunde göra det i en sammanhållen produktionslinje. Man hade hittat en nisch där konkurrensen var mindre och priserna bättre.

– Vi tillverkar det ingen annan ville göra. Specialprodukter som blir för dyra att göra i de stora anläggningarna. Den som inte vill ha en Volvo utan en Cadillac tar vi hand om, förklarar Bjarne Rasmussen.

Han är skeptisk till möjligheterna att flytta produktionen till Sheffield. Viktiga led i produktionen kommer att läggas ut på andra och den sammanhållna kedjan bryts.

– Det har varit blodigt på den brittiska stålmarknaden. Rostfritt stål uppfanns i England och i dag tillverkas det bara i Sheffield, säger han.

Företagsledningen kan bara inte fatta beslut om att lägga ner det sista brittiska verket. Det skulle väcka alltför hårt motstånd i England. Men han tror inte den engelska anläggningen kommer att ha den anpassningsförmåga som varit Degerfors styrka.

Också kommunalrådet i Degerfors, Roger Mörk, tror på brukets framtid.

– Jag sticker ut hakan och säger att jag tror stålverket i Degerfors finns kvar om fem år, säger han.

En sak är alla jag talar med överens om. Degerfors framtid handlar om stål. Därför får

inte stålverket monteras ner.

– Det vore skrämmande om stålverket fysiskt slaktades, säger Roger Mörk.

Ingvar Persson