Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Fredrika

De sabbar dina tänder för att bli ännu rikare

Och där rök den avgiftsfria tandvården för Gen Z

Framtidens tandvård för unga blir både riskfylld och dyr.

Ett bländande vitt leende, en jämn tandrad och en käke utan värk är något de flesta önskar sig. Däremot är det få av oss som vill ha järnvägsräls i käften, vilket förklarar varför de osynliga tandställningar fått ett uppsving på marknaden.

Dessvärre har det kommit till ett pris, vilket P3:s granskning av tandvårdskedjan Happident visar. De är ett bolag som enligt egen utsago bjuder på kaffe och “revolutionerande tandvård”.

I verkligheten innebär Happidents revolution tandställningar för tiotusentals kronor. Oavsett om patienterna behöver det eller inte. Enligt 11 tidigare anställda på företaget samt 14 patienter sysslar Happident dessutom med onödig tandslipning. Konsekvenserna blir bland annat tandlossning eller käkproblem.

En tidigare tandsköterska säger till P3 att hon kände sig mer som säljare än vårdpersonal när han jobbade för Happident.

Skär sig på tänderna

En av kedjans tidigare patienter, Eggson, slipade tänderna hos företaget. Efter att ha pungat ut cirka tjugotusen kronor för att uppnå sin dröm om rakare tänder skär Egzon sig nu på sina egna tänder. Dessutom kan han inte heller bita ihop ordentligt. Han riskerar nu att behöva göra en käkoperation.

År 2022 omsatte Happident nästan 100 miljoner. Till P3 säger företagets vd att vittnesmålen inte är representativa för företaget. Vd:n kan inte heller uttala sig om enskilda fall, men är trygg med att Inspektionen för vård och omsorg, IVO, skulle utreda kliniken om det fanns missförhållanden.

Det är ett magstarkt uttalande. Dels för att vd:n varken verkar ta personalens eller patienternas vittnesmål på allvar, dels för att Happident helt avfärdar den journalistiska granskningen.

Fler riskerar att drabbas

Men ska det behöva gå så långt att en myndighet – som inte precis är känd för att vara snabbfotad – ska behöva säga något förrän miljonföretaget tar sitt ansvar och tillsätter en utredning? Det är ju inte precis som att pengarna för Happident tryter.

Och hur många patienters munnar ska riskeras under tiden?

Samtidigt måste man vara krass. Kan man förvänta sig någon annan reaktion från ett företags vd? Jag tvivlar på det. Happidents miss­förhållanden är ju bara ren marknadslogik. Tillväxt går före omsorg, tandställning före hälsa.

Vi har sett det förr. Trenden går igen bland friskolor och privata vårdmottagningar. Där sätts bolagens vinster före barns kurrande magar eller patientens bästa.

Egzons verklighet är inte bara Happidents fel, det är för att vi har haft en politik låtit denna girighet få sätta svenskarnas hälsa på spel. Vi har tillåtit privatiseringen in i det allra känsligaste, i samhällets hjärta, för att spela med svenskarnas hälsa.

Tidögänget bryr sig inte

Men Tidögänget verkar inte bry sig. Från och med 1 januari nästa år tar de bort den avgiftsfria tandvården för personer mellan 19–23 år. Det är en rätt anmärkningsvärd prioritering med tanke på att Sverigedemokraterna i valrörelsen hävdade att de ville satsa miljarder på tandvården, och att den skulle ingå i högkostnadsskyddet.

Förutom detaljen om att asylsökande skulle undantas rättigheten var det hela ett bra förslag från SD. Tandvården borde vara avgiftsfri upp till 23 års ålder och därefter vara en del av högkostnadsskyddet.

Men 2024 är verkligheten en annan än vad SD lovade 2022. Eftersom Happident är en av de billigare aktörerna på marknaden riskerar Kristersson att ännu fler ungdomar får tandläkarskräck.

Eller skador för livet.