Elsparkcyklar har inte på våra gator att göra
Hur många olyckor krävs för ett förbud?
Problemet med elsparkcyklar som ligger och skräpar fortsätter. Senast igår cyklade en man in i en elsparkcykel som låg mitt på cykelbanan. Han avled senare av skadorna. Många andra skador har också skett – frakturer, huvudskador och utslagna tänder. Personer blir påkörda. Hur många ska behöva göra sig illa innan det görs något åt sparkcyklarna?
Ökat antal skador
Redan i juli berättade överläkaren Ragnar Ang att man såg en ökning av skador relaterade till elsparkcyklar. Han varnade för att någon kunde dödas. Nu har det skett och frågan är – varför gör man inget åt det?
Diskussionerna om att bli av med elsparkcyklarna fortsätter. Det var inte för alltför länge sedan som Köpenhamn förbjöd elsparkcyklar på kommunal mark i centrum. De låg överallt och det blev för rörigt helt enkelt. Detta kan vara en rimlig lösning även i svenska kommuner. Då skulle problemet försvinna helt och hållet. Skattebetalarna skulle inte heller behöva stå ansvariga för problemet.
Framkomlighet
Diskussionen om tillgänglighet är också viktig, särskilt då sparkcyklarna skapar dålig framkomlighet. Personer med funktionsvariationer och äldre personer har svårt att ta sig fram och det är alltför ofta som personer som åkt med sparkcyklarna som lämnat dem mitt på gågatan eller cykelbanan.
Medelålders män i kostym som känner att de måste skynda sig så pass mycket till sina möten att de behöver gasa på med elsparkcyklar är en rolig syn. Men det är inte en nödvändig lösning. Det har gjorts videosatirer om detta. Vad kommer härnäst – män i kostym på hoppbollar? Varför inte cykla i stället? Eller åka kommunalt? Vi hade många sätt att ta oss fram innan elsparkcyklarna och kommer ha det även om de plockas bort. Utan att personer behöver dö på kuppen.
Nya regler i Göteborg
I Göteborg har ett socialdemokratiskt initiativ nyligen infört regleringar för sparkcyklarna då de sällan parkeras där de ska. Under torsdagen förra veckan beslöt trafiknämnden att förbjuda elsparkcyklar på helgnätter och begränsa hastigheten på gågator. Även parkeringsförbud utanför särskilda zoner är inte tillåtet. Man har uppmanat företagen till att själva reglera sparkcyklarna. Om de nya reglerna inte råder bot på problemet kan ett totalförbud komma att bli aktuellt.
Ett av problemen är att allt fokus ligger på individen. Man kanske inte tänker så mycket på att man lämnar en elsparkcykel på cykelbanan och att den kan leda till en annan människas död, men det är så verkligheten ser ut. Det är ingen som kommer och plockar undan dem direkt då de lämnas och företagen har inget ansvar över detta. I stället borde reglerna för just företagen skärpas och om det inte fungerar måste sparkcyklarna helt enkelt förbjudas.