Influencers kan inte smita undan corona
Desinformation och kvacksalveri når ut till miljonpublik
De föddes med internet och har i dag byggt stora plattformar med hundratusentals följare. Influencers.
Hör man inte till deras målgrupper har man sällan hört talas om dem men i dagens medielandskap når de ut till fler människor än de flesta tidningar och tv-program. Då har man också ett särskilt ansvar. Alla som över huvud taget är aktiva på sociala medier bör se sitt ansvar i proportion till hur många man når. Har du en miljonpublik kommer du alltså inte undan.
Margaux Dietz livesändning från Folkhälsomyndighetens presskonferens i dagarna ska enligt vissa uppgifter ha följts av tio gånger så många personer som Folkhälsomyndighetens egen sändning. När influencers delar med sig av sina följarsiffror är det ofta svårt att veta vad som stämmer – de tjänar trots allt hela sitt leverbröd på sin räckvidd – men Dietz har över trehundra tusen följare bara på Instagram. Vad hon säger tar alltså skruv och når enorma mängder unga.
I det akuta läget Sverige befinner sig i får inte ett ord bli fel.
Traditionella medier sätter just nu upp stora maskinerier för att säkra att informationen vi förmedlar till våra läsare och tittare är korrekt, relevant och aktuell.
Om Folkhälsomyndigheten säger en sak så skriver vi inte att de har sagt något annat. I det akuta läget Sverige befinner sig i får inte ett ord bli fel. Den krisberedskapen finns inte hos medielandskapets nya makthavare och inser de inte sitt enorma ansvar kan det få stora konsekvenser.
Margaux Dietz försökte ta sitt ansvar i och med närvaron hos Folkhälsomyndigheten. Ändå blev orden fel. Oavsett avsikt blir effekten i praktiken desinformation. Till exempel kunde man få intrycket av att svenskar rekommenderas att tvätta händerna ett par få gånger om dagen – vilket är motsatsen till Folkhälsomyndighetens instruktioner. Dietz försökte, men använde svåra termer hon uppenbarligen själv inte riktigt förstod och exakt hur hennes information alls skulle läsas blev med jämna mellanrum obegriplig.
Det handlar inte om att Dietz på något sätt skulle vara dum eller ha onda avsikter. Det handlar långt mycket mer om att man inte blivit mogen uppgiften coronaviruset nu tvingar på alla som har det minsta att säga till om i samhället.
Att ta sitt ansvar som influencer innebär i det här läget att komma till insikt om sina egna begränsningar. Kanske ska man till exempel inte försöka sätta egna ord på Folkhälsomyndighetens information – att förmedla informationen ordagrant är däremot sällan fel. Eller att hänvisa till riktigt journalistiskt arbete där informationen förklaras, breddas och granskas.
Ärliga misstag är en sak. Att däremot medvetet utnyttja situationen kring coronapandemin är något annat.
Hittills har ingen av de större namnen på sociala medier gått i den fällan. Det kan man däremot inte säga om vissa av internets c-kändisar. Katrin Zytomierska, tidigare bland annat tv4-profil och numera någon form av hälsocoach, hör dit. Inför sina över 150 000 följare lanserade hon i slutet av veckan sin nya omega-3 olja. Den bestämde hon sig för att marknadsföra under corona-flagg. "Timingen kunde inte vara mer perfekt" för att i tider av "läbbigt Corona-virus" (sic) "boosta" sitt immunförsvar.
Lagstiftare bör titta närmare på om kvacksalveri av den här typen över huvud taget ska kunna vara laglig i en pandemi.
I en akut kris är det ett exempel på fullständig moralisk kollaps. "Ta en sked av vår olja för att skydda er i bästa mån" skriver hon på sin Instagram, men lägger till att hon inte tjänar pengar på oljan, även om inga närmare garantier för det ges. Lagstiftare bör titta närmare på om kvacksalveri av den här typen över huvud taget ska kunna vara laglig i en pandemi.
Therése Lindgren, influencervärldens största svenska namn, är en av få som hittills lyckats vara både empatisk och korrekt i informationen hon sprider. Både personligt och ständigt hänvisande till myndigheternas kanaler har hon försökt lugna och stötta sina följare. I hennes uppdateringar kan man hitta en styrka att ta tillvara på:
Om influencers engagerar sig i både sina följare och i sitt ansvar skulle de kunna bli de bästa informationsspridarna till unga målgrupper genom den här krisen.