Marknaden går före miljön
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-07-09
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
9 JULI 2007.
Var det verkligen allt? Det var ett tunt utspel som Andreas Carlgren gjorde
i går. Miljöministern använde sitt tal i Almedalen för att lansera förslag som ska rädda havsmiljön. Granskar man tiopunktsprogrammet är det långt ifrån de kraftfulla åtgärder som Östersjön behöver.
Regeringen tillsätter nya utredningar och ger pengar till några pilotprojekt. Dessutom ska länsstyrelserna bli tuffare mot utsläpp från enskilda avlopp. Inget fel i det, men var är förslagen som på allvar minskar böndernas och åkeriernas utsläpp?
Backar från löfte
Andreas Carlgren skrev samma dag på DN:s debattsida: ”Även trafiken och särskilt den tunga trafiken, som spelar roll för havsmiljön, ska bidra med åtgärder.” Några sådana förslag finns inte med i havsprogrammet. Tvärtom verkar miljöministern backa från sitt tidigare löfte om en kilometerskatt på lastbilar och bussar.
Miljöministern föreslog inte någon höjd skatt på handelsgödsel, inga nya miljövillkor i EU:s jordbruksstöd, inga tuffare krav på djurhållningen. Det är bra att Carlgren vill förbjuda fosfat i tvättmedel, men regeringen måste också sätta press på trafiken och jordbruket.
Här finns uppenbart en spänning inom alliansen. Andreas Carlgren resonerade i Almedalen om samspelet mellan skärpt lagstiftning och företagens egna miljöinitiativ. Han verkar rätt ensam i regeringen om det.
Vill lita på marknaden
Alliansen deklarerade redan före valet att man vill ha mer morötter och mindre piska. Krångliga miljölagar ska tas bort. Moderaterna vill lita på marknaden och se internationella åtgärder i stället för nationella krav på svensk industri.
Centerledaren Maud Olofsson tänker i liknande banor. Naturligt för riksdagens mest marknadsliberala parti, men föga effektivt för att rädda klimatet eller Östersjön. Det är långt ifrån Olof Johanssons och Lennart Daléus insatser förra gången Sverige hade en borgerlig regering.
Då såg centerpartiet till att Sverige fick ett producentansvar för avfall som tillsammans med det tyska systemet blev världsledande. I dag anpassar sig Kina till EU:s lagstiftning för producentansvar.
Något liknande är inte att vänta från dagens regering – om inte centerpartiet byter strategi. Chansen finns.
Ta tillbaka initiativet
Centerns statsråd har hand om miljön, energin, trafiken, jord- och skogsbruket. De kan tillsammans formulera en miljöstrategi som förenar tuffa nationella krav med internationell solidaritet.
Då skulle centern också kunna rycka åt sig initiativet från moderaterna, som satsar hårt på sin gröna omstajlning. Men det kräver en omprövning av den marknadsideologi som präglar dagens partiledning.
Centerpartiets kommande stämma blir nästa test. När kommer de verkliga handlingsprogrammen, som sätter press på företagen och låter Sverige gå före?
ME