Nu ryter Löfven i om postkrisen
Publicerad 2017-01-13
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Det är svårt att inte tolka Stefan Löfvens uttalanden om Postnord som en knäpp på näringsminister Dambergs näsa. Som Svenska Dagbladet har visat transporteras många svenska brev och paket av åkerier utan kollektivavtal, på bilar som ofta körs av underbetalda chaufförer från till exempel Bulgarien eller Moldavien.
Konkurrensen duger inte som argument för ett statligt företag som vill anlita entreprenörer utan kollektivavtal, säger statsministern. Postnord agerar föredömligt, sa Mikael Damberg i mellandagarna.
Statsministerns ord
Låt oss utgå ifrån att det är statsministerns ord som gäller. Det är inte rimligt att ett bolag som ägs av den svenska och den danska staten aktivt ska driva på en utveckling som håller på att förvandla åkeribranschen till laglöst land. Naturligtvis ska de chaufförer som kör brev och paket till svenska konsumenter också ha svenska löner.
Vi vet dessutom att företag som dumpar lönerna också ofta är företag som trixar med annat, som skatter, trafiksäkerhet eller miljöbestämmelser.
Så länge Postnord upphandlar all utrikestrafik och det mesta av de längre inrikestransporterna ställer det förstås krav på företaget.
Samtidigt handlar posthanteringen om mycket mer än arbetsvillkor. Det handlar om att brev och paket ska komma fram.
Under Svenska Dagbladets granskning har tidningen stött på flera incidenter med slitna fordon eller stressade körscheman. Och när lastbilarna inte kommer fram gör inte posten det heller.
Samhället ska fungera
Men framför allt är postgången, precis som till exempel järnvägstrafiken, eldistributionen eller telenätet, en grundläggande infrastruktur i ett fungerande samhälle. Ny teknik har kanske förändrat postens roll, men knappast gjort den mindre.
Just därför kan postgången aldrig betraktas som vilken åkeriverksamhet som helst, och samhällets krav på posten kan aldrig inskränka sig till att pressa kostnader och leverera lönsamma försändelser.
Det är bra att Stefan Löfven säger ifrån när det gäller arbetsvillkoren på de företag som kör åt Postnord. Sedan återstår att föra en politik där samhället tar ansvar för att grundläggande samhällsservice, som postgång, verkligen fungerar.
Alltid och i hela landet.