Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Flygpersonal strejkar för drägliga villkor

Flygkonflikten handlar om att bemanningsföretaget GEC vill pressa branschens redan tuffa villkor ytterligare

I morse ställdes flyget från Arlanda till Visby och Kalmar in. Också flygplanen till Vasa och Åbo i Finland blev kvar på marken. Kabinpersonalen som är anställda av bemanningsföretaget Global Employer Company, GEC, gick i strejk för att få ett kollektivavtal

I de flesta demokratiska länder hade den nyheten inte skapat några stora rubriker. Strejker och konflikter är en vardaglig del av arbetsmarknadens sätt att fungera. I Sverige är det lite annorlunda.

Kort lista

Det statliga Medlingsinstitutet redovisade häromveckan förra årets strejkstatistik. Det blev en kort lista. Allt som allt strejkade medlemmarna i de tre stora fackliga centralorganisationerna 67 dagar förra året. I klartext handlar det om två konflikter med sammanlagt tre anställda inblandade.

Hur man än väljer att se på saken är det inte särskilt mycket.

I år kommer strejkerna att bli fler. Nästan 500 centrala kollektivavtal ska omförhandlas och i några fall blir det sannolikt konflikt. Men inte ens 2016 kommer att präglas av några strejkvågor. Svensk arbetsmarknad fungerar helt enkelt inte så.

Gemensam standard

En av förklaringarna är just de nationella branschavtalen mellan fack och arbetsgivarorganisationerna. De skapar en gemensam standard för arbetsmarknaden och när den är fastställd gäller fredsplikt. Avtalen ger rimliga villkor, rättvis konkurrens och varken fack eller arbetsgivare behöver ta upp striden på varje företag eller varje arbetsplats.

De arbetsgivare som står utanför arbetsgivarorganisationerna får förstås anpassa sig om de vill ha arbetsfred och ett kollektivavtal. Att facken skulle gå med på något annat vore att undergräva hela systemet.

Det är också det striden på GEC handlar om, även om företaget är medlem i arbetsgivarorganisationen Transportföretagen. Bolaget har grundats av det brittiska lågprisbolaget Flybe för att bemanna bolagets plan som flyger på uppdrag av SAS. Planen är märkta med SAS färger och personalen bär SAS uniformer.

Svenska villkor

Det är medlemmar i svenska fackförbund som arbetar på flygplan som fraktar svenska passagerare mellan Stockholm och städer runt Östersjön. Det borde vara uppenbart att svenska villkor skulle gälla både för de anställdas skull och för att företagen ska kunna konkurrera på lika villkor.

Ändå vill GEC pressa branschens redan tuffa anställningsvillkor. Det handlar inte minst om de anställdas möjlighet till vila och återhämtning Skulle facket acceptera företagets krav riskerar vi, som Unionens förhandlingschef Niklas Hjert konstaterat, social dumpning.

Till sist är det nämligen det kravet på kollektivantal betyder, att undvika allt sämre villkor och i stället ge både anställda och företag rimliga förutsättningar. I längden är det bara så arbetsfreden kan tryggas.

Följ Aftonbladet Ledare på Facebook för att diskutera vidare och hitta andra spännande ledartexter.