SFI-brist beror inte på lata invandrade
Språk är en demokratifråga. Att kunna kommunicera i det samhälle man lever i ger ett ökat inflytande. Det handlar om att hänga med på föräldramöten, göra sig förstådd i det sociala livet och att känna till sina rättigheter.
En granskning som Dagens Nyheter har gjort visar att endast en tredjedelar av nysvenskarna fullföljer samtliga kursmoment i svenska för invandrare, SFI. Det är givetvis inte bra. Vilka förklaringar som ligger bakom behöver analyseras. Ändå har många politiker – från höger till vänster – varit snabba att ropa på hårdare tag. Som vanligt.
Finns ett motstridigt mål
Om man tittar på hur försummat SFI har varit så inser man ganska snabbt att invandrades moral inte är det stora problemet.
Flera utredningar gällande SFI-utbildningen visar att det finns motstridiga mål. Ska SFI i första hand vara en språkutbildning och ge möjlighet till fortsatta studier? Eller ska språk mest handla om att snabbt komma in på arbetsmarknaden?
SFI-lärare har tröttnat
Den svenska skolans kris återspeglar sig i SFI. Lärarbristen överlag har lett till att det även är för få som vill vidareutbilda sig till SFI-lärare. Statusen är för låg, liksom lönen. Det blev inte bättre av att regeringen i somras utelämnade Komvux- och SFI-lärare i den behövliga lönesatsningen som andra lärare fick. Dessutom har, inte minst, SFI-lärare som arbetat för privata aktörer tröttnat och lämnat.
– Lärare upplever att kommunerna säljer ut utbildningen till lägstbjudande. Men någonstans tar det ut sin rätt. Lärarna blir utlämnande till att ta fler lektioner och ett större antal elever, säger Bo Jansson, ordförande för Lärarnas riksförbund till Svenska Dagbladet.
Nu måste SFI rustas upp. Språket är som sagt nyckeln till människors delaktighet i vårt samhälle.