Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Polisen ska jaga fuskare i t-banan

SL skärper tonen mot smitare i t-banan.

Nu är det definitivt slut på den trevliga stämningen i Stockholms lokaltrafik. SL skärper tonen mot smitare, plockar in ordningsvakter och kallar på polis. För vanliga resenärer kan det bli långa köer till biljettkontrollerna. 

SL kommer att anlita särskilda ordningsvakter som ska springa ikapp fuskare som försöker smita sin väg, förklarar biljettansvarige Thomas

Silvander i Dagens Nyheter. Han pekar ut tunnelbanelinjerna mot Stockholms fattigare förorter som särskilda fusk-linjer där även polisen kan kopplas in. Någon slags Reva Nouveau, alltså.

Sannolikt försöker Silvander bara skrämma folk att köpa biljett och det är klart att folk ska betala för sig. Dock kan man tycka att polisen borde ha större kriminalitet att hantera.

Men när det moderata landstinget behöver pengar blir det hard corehantering av trafikanterna. Biljettpriserna kommer att höjas medan turtätheten minskas. Tro inte att ni får någon service för pengarna.

I går stod all tågtrafik stilla sedan en växel brutit samman på Tegelbacken. Både fjärrtåg och pendeltåg påverkades, men resenärerna har vant sig vid ett allt sämre underhåll, tåg som inte kommer och rulltrappor som inte rullar.

Inte ens det moderata favoritprojektet – lyxspårvagnen i Stockholms city – går längre som det ska.

Missnöjet växer. Snart har 25 000 skrivit på namninsamlingen mot höjda biljettpriser, men landstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) tvår sina händer och säger att det saknas pengar.

Han har givetvis fel. Stockholmarna har betalat in miljardbelopp i trängselskatter som skulle gå till kollektivtrafiken. De pengarna går nu i stället till Europas längsta biltunnel i stadstrafik.

Moderaterna vill inte att folk ska ta tåget, de vill att så många som möjligt tar bilen så att Förbifarten lönar sig.