Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Låt Jeff Bezos känna skam på Black Friday

Demonstrationer mot Amazon runt om i världen

Publicerad 2021-11-22

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Medan butiker laddar för en av de största shoppingdagarna, laddar arbetare och aktivister för strejker runt om i världen. Det gäller protester mot företaget Amazon.
Strejkerna kommer pågå i 20 länder. Under parollen ”Make Amazon Pay” samlas människor från hela världen för att protestera – mot usla villkor och hänsynslös miljöpåverkan.

Några av de 70 organisationerna som stöttar protesterna är Oxfam, Greenpeace och Amazon Workers International.

I början av pandemin tvingades textilarbetare i Kambodja att skriva under ett avtal för att få ut sin lön. Det visade sig vara ett avtal där de går med på att säga upp sig. I dag är Amazon skyldig arbetarna 3,6 miljoner dollar.

Samtidigt rapporterade Amazon sin största vinst någonsin – mitt under pandemin. Så har grundaren Jeff Bezos blivit en av världens rikaste män. Med hjälp av usla villkor och underbetalda arbetare.
I Italien strejkar chaufförer som arbetar med att dela ut företagets varor. I USA protesterar man mot hur varuhusets arbetare utnyttjas. I Sverige har Julia Lindblom, journalist på Arbetaren granskat företaget i boken ”Amazon - bakom framgången”.
I Sveriges Radio berättar hon att Amazon äger en stor del av internets infrastruktur. De samlar in data om kunder och företag. Hon berättar hur intervjuade arbetare vittnar om hög stress och övervakning. De berättar om korta och obetalda raster, och hur en stor del av rasten går åt att förflytta sig mellan arbetsstation till lunchrum. Varningar delas ut vid minsta felsteg.

Lindblom beskriver hur företaget bygger på osäkra anställningar. Just de som har otrygga avtal är de som inte vågar gå med i facket eller sjukskriva sig. Har du en osäker anställning förväntas du prestera till max.

Amazon har en slogan som lyder ”Jobba hårt. Ha kul. Skapa historia.” Som svar på det går protesterna under en annan slogan. Den lyder ”Strejka hårt. Ha kul. Skapa historia.”

Förhoppningsvis blir det inte bara en historisk parentes. I stället borde det vara en väckarklocka för alla företag som vill överleva på dagens marknad. Det går inte att suga ut arbetskraft hur långt som helst innan människor säger ifrån. En passande påminnelse lagom till årets stora reavecka.