Krogbråket slår hårt mot branschens rykte
Det brukar hävdas att man aldrig ska diskutera politik på krogen. Ändå har valrörelsen redan utvecklats till rena krogbråket.
Restaurangägarna slåss för sina förmåner och facken för att de anställda ska få schysta villkor.
Det startade med att flera snabbmatskedjor gick ut och varnade sina anställda för att rösta på Socialdemokraterna och Vänsterpartiet. Båda partierna vill återställa krogmomsen som den borgerliga regeringen halverat, och trappa ner den sänkta arbetsgivaravgiften för unga. Pengarna ska i stället läggas på vård, skola och a-kassan.
Enligt Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, Ifau, har rabatten på ungdomars arbetskraft kostat 17 miljarder per år men bara gett mellan 6 000–10 000 jobb. Miljarderna hade kunnat användas till utökade utbildningsinsatser – eller till 40 000 heltidstjänster i offentlig sektor.
Stoppar i egen ficka
Under slogans som ”Sänkt moms. Bättre pris!” och ”Moms filbabba” trummade hamburgerkedjor ut att de kunde sänka priserna tack vare den sänkta krogmomsen. Men ett år senare hade de höjt priserna till tidigare nivåer igen.
Syftet med riktade bidrag till restaurangbranschen var att sänka krogpriserna och ge fler unga möjligheten att komma in på arbetsmarknaden.
I själva verket har det mesta av skattepengarna hamnat i krogägarnas egna fickor. Det är inte bara snabbmatsbranschen som kämpar för att behålla sina vinster efter valet.
Under våren har det varit svårt att undvika ”Dubbelstöten” – en reklamkampanj från hotell- och restaurangägarnas organisation Visita. ”Hon vill inte bli arbetslös men risken finns med dubbelstöten”, är det hotfulla budskapet på en anonym kvinnas ryggtavla.
För tidningen Arbetet har restauranganställda berättat om obehaget av att känna sig tvingade att bära t-tröjor eller dela ut flyers från Visita på arbetsplatsen.
– Det känns konstigt att behöva arbeta där arbetsgivaren sätter upp politiska budskap, säger en servitris till tidningen.
Militant lobbyism
Visita leds av Centerpartiets Maud Olofsson och Moderatpolitikern Eva Östling. Tillsammans har de förvandlat branschorganisationen till en militant lobbyistförening för Allianspolitik.
Bara ”Dubbelstöten”-kampanjen har kostat tio miljoner kronor, vilket är mer än Vänsterpartiets totala reklambudget för ”supervalåret”.
Rena dumheter
Det går att kritisera Visitas politiska aktivism för mycket. Skrämselpropaganda, partipolitisk desinformation och rena dumheter.
På kuppen har de bidragit till att en hel bransch – i en dubbelstöt – förlorat i trovärdighet och anseende.