Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Unken eftersmak av Foodoras mat

Cykelbudet Carlos Gomes fick sparken via sms efter att han kontaktat facket.

Cykelbudet Carlos Gomes hade arbetat för matleverantören Foodora i knappt ett år när han i vintras blev sjuk i lunginflammation. Trots sjukintyg från läkaren fick han ingen sjuklön från företaget.
Då tog han kontakt med fackförbundet Transport för att få hjälp att förhandla med Foodora. Dagen efter fick han sparken via sms. Meddelandet avslutades med ett käckt ”Cheers man, stay strong stay cool”.
– Man kan inte behandla folk hur som helst, säger Carlos Gomes till tidningen Arbetet.

Kondition betalar inte hyran

Foodora etablerades i Stockholm 2015. I dag finns de även i Göteborg och Malmö. Konceptet går ut på ett samarbete med olika restauranger och via en app går det att beställa hem mat som körs ut av Foodoras cykelbud.
I jobbannonser skriver företaget att det är ett utmanande arbete med träning på arbetstid. Men bra kondition betalar inte hyran. Och det gör knappast lönen cykelbuden får heller. Foodora betalar 70 kronor i timmen och 20 kronor per levererat bud. Cyklar, reparationer och jobbmobiler får cykelbuden stå för.
Carlos Gomes berättar att cykelbuden inte ens blev bjudna till företagets julfest.

Saknar kollektivavtal

Dessutom saknar företaget kollektivavtal. I stället har Foodora ett system där cyklisterna anställs en månad i taget och de kan aldrig beräkna vad de kommer att tjäna nästa månad.
Transport har försökt att teckna kollektivavtal med Foodora, men utan framgång. Många som arbetar som cykelbud är unga och invandrare som talar ingen eller dålig svenska. Det är inte utan att det framstår som att Foodora utnyttjar människors utsatthet på arbetsmarknaden.
De borgerliga partierna talar gärna om sänkta trösklar in till arbetslivet. De kan fråga Foodoras cykelbud hur detta funkar i praktiken.

Följ ämnen i artikeln